Ilmu dan Amal

“Hai Rasul, sampaikanlah apa yang di turunkan kepadamu dari Tuhanmu. Dan jika  tidak kamu kerjakan (apa yang diperintahkan itu, berarti) kamu tidak  menyampaikan amanat-Nya. 
Allah memelihara kamu dari (gangguan) manusia.  Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang kafir”.  QS.Al-Maaidah [5] : 67
Sabda Baginda Rasulullah SAW, "Sampaikanlah dariku,  walaupun hanya satu ayat."
Petikan Minda :
Miskin harta tidak mengapa,
tapi jangan miskin idea dan jiwa.
Miskin idea buntu di dalam kehidupan.

Miskin jiwa mudah kecewa dan derita

akhirnya putus asa yang sangat berdosa.

ASSALLAMUALAIKUM W.B.T

Sunday, May 17, 2009

Budaya Takut

Blogger umNo Pun Takut Pilihanraya...

Semua tahu, satu satunya jalan penyelesaian krisis di negeri Perak adalah dengan mengadakan pilihan raya negeri (Perak).Bila pilihan raya diadakan, semua orang akan puas hati(yang kalah tu mungkin tak puas la kot).

Tapi umNo secara keras menentang pilihan raya negeri Perak diadakan sekaligus membubarkan dun Perak. Yang kita boleh perhatikan, hanya Tengku Razaligh Hamzah yang setuju pilihan raya diadakan yakni dun Perak dibubarkan.

Yang lain..... hampir semua takut, najib takut... menteri besar haram si zombie pun takut, mahathir takut, terbaru si pengemar penari bogel zahid hamidi pun takut..Seterusnya...

Khutbah Jumaat: Takut Yang Sudah Tercabut Itu

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah.

Sifat takut, adalah salah satu daripada cabang naluri atau fitrah manusia. Allah Subhanahu wa Ta’aala mencampakkan rasa takut ke dalam diri manusia, salah satu tujuannya adalah untuk menjadi alat yang menyelamatkan manusia daripada kemudaratan.

Baca seterusnya..

Begitulah apabila perasaan takut wujud dalam hati manusia,segala yang tidak kena pada perasaan mereka akan menyebabkan takut yang tidak bertempat.Rasa takut memang diwujudkan oleh Allah dalam setiap diri insan,termasuk rasa malu juga.Semestinya jika rasa takut dan malu telah tercabut dari hati mereka kerana ketipisan iman dalam dada maka terjadi peristiwa sebegini..tiada rasa takut dan malu melakukan perkara-perkara yang bertentangan dengan nilai norma manusia dan undang-undang serta perlembagaan negara..Hanya takut pada kebenaran dan keadilan menunjukkan manusia munafik yang layak dilempar ke neraka..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...