Ilmu dan Amal

“Hai Rasul, sampaikanlah apa yang di turunkan kepadamu dari Tuhanmu. Dan jika  tidak kamu kerjakan (apa yang diperintahkan itu, berarti) kamu tidak  menyampaikan amanat-Nya. 
Allah memelihara kamu dari (gangguan) manusia.  Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang kafir”.  QS.Al-Maaidah [5] : 67
Sabda Baginda Rasulullah SAW, "Sampaikanlah dariku,  walaupun hanya satu ayat."
Petikan Minda :
Miskin harta tidak mengapa,
tapi jangan miskin idea dan jiwa.
Miskin idea buntu di dalam kehidupan.

Miskin jiwa mudah kecewa dan derita

akhirnya putus asa yang sangat berdosa.

ASSALLAMUALAIKUM W.B.T

Saturday, May 14, 2011

Hadis Nabi berkenaan Sedekah


Bersedekah Dari Harta Yang Halal

Dari Abu Hurairah, ia berkata : Rasulullah s.a.w bersabda “ Barangsiapa yang bersedekah sebesar biji kurma dari usahanya yang halal , maka Allah akan menerima sedekahnya itu dengan tangan kanan-Nya, kerana sesungguhnya Allah hanya mahu menerima sedekah dari usaha yang halal, dan akan memberi tambahan kepada pemiliknya seperti seseorang di antara kamu yang terus menambah tabungnya yang sedikit, sampai menjadi gunung .” ( HR Bukhari dan Muslim )

Dari Abu Hurairah : Sesungguhnya Rasulullah s.a.w bersabda “ Tidaklah harta menjadi berkurang kerana sedekah, dan tidaklah seseorang yang memberi maaf kepada orang lain, melainkan Allah akan menambah kehormatan kepada dirinya; dan seseorang tiada bersikap merendah diri kerana Allah , melainkan ia akan diangkat darjatnya oleh Allah .”
( HR Muslim dan Tirmidzi )

Dari Ibnu Mas’ud ia berkata : Rasulullah s.a.w bersabda “ Siapakah di antara kamu yang hanya warisannya lebih dicintainya daripada harta sendiri?” Mereka menjawab : Wahai Rasulullah, tidaklah ada seorang di antara kami yang harta warisannya lebih dicintai dari hartanya sendiri. Lalu Nabi s.a.w bersabda “ Maka sesungguhnya yang menjadi harta seseorang adalah apa yang telah di[ersiapkan untuk akhiratnya dan harta warisannya adalah apa yang ia tinggalkan untuk ahli warisnya .”  ( HR Bukhari dan Nasa’i )

Dari Ibnu Mas’ud, ia berkata : Rasulullah s.a.w bersabda “ Hendaklah seseorang diantara kamu memelihara dirinya dari api neraka, walaupun dengan memberikan sedekah sebiji kurma .”
( HR Ahmad dengan sanad sahih )

Dari Anas, ia berkata : Rasulullah s.a.w bersabda “ Sesungguhnya sedekah itu memadamkan kemarahan Tuhan dan mencegah kematian yang buruk .”
( HR Thabrani, dia menghasankannya dan disahkan oleh Ibnu Hiban )

Dari Abu Hurairah, sesungguhnya Rasulullah s.a.w bersabda “ Sungguh aku akan mengeluarkan sedekah , lalu ia berikan sedekah itu di tangan pencuri, kemudian besok paginya mereka memperkatakan peristiwa tersebut : “ Kamu semalam telah memberi sedekah kepada seorang pencuri . Kemudian Nabi bersabda “ Wahai Tuhan, bagi-Mulah segala puji, kerana orang itu telah memberi sedekah kepada pencuri . Ia berkata : “ Sesungguhnya aku akan mengeluarkan sedekah; lalu ia keluarkan sedekahnya, kemudian ia berikan kepada seorang perempuan penzina. Lalu besok paginya mereka memperkatakan kejadian itu. Katanya : “ Engkau semalam memberikan sedekah kepada seorang perempuan zina .” Baginda bersabda : “ Wahai Tuhanku , bagi-Mulah segala puji, kerana sedekah yang diberikan kepada seorang perempuan pezina. Sungguh aku akan bersedekah dengan suatu sedekah, lalu ia keluarkan sedekah, kemudian ia berikan ke tangan seorang berkecukupan. Lalu mereka memperkatakan kejadian itu : “ Engkau semalam telah memberikan sedekah kepada seseorang yang berkecukupan. Lalu baginda bersabda “ Wahai Tuhanku, bagi-Mulah segala puji, kerana orang itu telah memberikan sedekah kepada seorang pencuri, seorang perempuan pezina dan seorang yang berkecukupan. Lalu dikatakan kepadanya :  “ Adapun sedekahmu kepada seorang pencuri, maka mudah-mudahan si pencuri itu akan menghentikan dirinya dari perbuatan mencuri. Adapun sedekahmu kepada seorang perempuan pezina, mudah-mudahan dapat mencegah perempuan itu dari perbuatan zina ; sedangkan sedekahmu kepada orang yang berkecukupan , maka mudah-mudahan orang itu mengambil pelajaran dari kejadian itu, sehingga mahu mengeluarkan derma dari harta yang Allah berikan kepadanya .” ( HR Bukhari Muslim , tetapi lafaz ini ada pada sisi Bukhari )

Dan pada riwayat Muslim disebutkan : “ Adapun sedekahnya itu sesungguhnya telah diterima .”

Dari Anas bin Malik , ia berkata : Rasulullah SAW bersabda “ Hendaklah kalian bersedekah, kerana sesungguhnya sedekah itu merupakan tirai penyelamat kalian dari api neraka .”
( HR Baihaqi )

Dari Amr bin Auf, ia berkata : Rasulullah SAW bersabda “ Sesungguhnya sedekah seorang Muslim itu akan memanjang umurnya; dan mencegah dirinya dari kematian yang buruk; serta Allah jadikan dia sebagai penghapus dosa, kesombongan dan keangkuhan .” ( HR Thabrani )


Keutamaan Sedekah Orang Miskin

Dari Abu Hurairah, ia berkata : Rasulullah SAW bersabda “ Satu dirham mengalahkan 100.000 dirham.” Lalu seseorang bertanya : Bagaimana hal itu boleh terjadi , wahai Rasulullah?”
Sabdanya “ Seseorang mempunyai harta yang banyak sekali, kemudian ia mengambil dari hartanya itu 100.000 dirham untuk disedekahkan . Tetapi ada seseorang yang tidak mempunyai apa-apa , kecuali hanya 2 dirham, lalu yang 1 dirham ia ambil untuk disedekahkan .”
( HR Nasa’i dan disahkan oleh Ibnu Khuzaimah, Ibnu Hiban dan Hakim )

Dari Umi Najid , sesungguhnya ia bertanya : Wahai Rasulullah SAW ! Sungguh seorang miskin berdiri di depan pintuku , tetapi aku tidak mempunyai sesuatu yang dapat aku berikan kepadanya. Lalu Nabi bersabda kepadanya : “ Sekiranya engkau tidak mendapatkan sesuatu yang dapat diberikan kepadanya, kecuali sebelah kuku kambing atau lembu , maka berikanlah barang itu kepadanya .” ( HR Tirmidzi, disahkan oleh Tirmidzi, Ibnu Khuzaimah dan Ibnu Hiban )

Dalam riwayat Ibnu Hiban dikatakan : “ Janganlah engkau menolak orang yang meminta kepadamu , walaupun engkau memberikan kepadanya sebelah kuku lembu atau kambing .”


Sedekah Secara Tertutup

Dari Abi Umamah, ia berkata : Rasulullah SAW, bersabda : “ Orang yang melakukan perbuatan makruf, bererti dia menjaga dirinya dari permusuhan yang tidak baik ; sedangkan bersedekah dengan sembunyi-sembunyi , bererti memadamkan kemurkaan Tuhannya ; dan melakukan silaturahim akan memanjang umur .” ( HR Thabrani dengan sanad hasan )


Mengutamakan Sedekah Kepada Keluarga Terdekat

Dari Salman bin Amir dari Nabi SAW sabdanya : “ Bersedekah kepada seorang miskin pahalanya satu ; dan kepada orang-orang yang ada hubungan kerabat pahalanya dua , iaitu pahala sedekah dan pahala kekerabatan .” ( HR Nasa’i dan Tirmidzi, disahkan oleh Tirmidzi dan dihasankan oleh Ibnu Khuzaimah, Ibnu Hiban dan Hakim )

Lafaz yang ada pada sisi Ibnu Khuzaimah menyebutkan : “ Dan pada orang-orang yang punya hubungan dekat, bernilai dua , iaitu sedekah dan hubungan kekerabatan .

Dari Hakim bin Hizam : Sesungguhnya seorang lelaki bertanya kepada Rasulullah tentang berbagai sedekah , manakah di antaranya yang paling utama . Sabdanya “ Sedekah yang diberikan kepada seorang kerabat yang membenci dirinya .” ( HR Ahmad dan Thabrani )

Dari Abdullah bin Mas’ud , dari Nabi SAW , baginda bersabda “ Tiap pinjaman adalah sedekah .”
( HR Thabrani dengan sanad hasan dan juga diriwayatkan oleh Baihaqi )

Dari Bahz Ibnu Hakim dari bapanya dari datuknya , ia berkata : Aku berkata : Wahai Rasulullah , siapakah orang yang paling patut aku beri layanan baik ? Sabdanya “ Ibumu , kemudian ibumu , kemudian ibumu , kemudian bapamu , kemudian kerabatmu , lalu kerabatmu yang lebih dekat .” Kemudian Rasulullah SAW bersabda “ Seseorang tiada meminta kepada orang yang berhak membiayainya sesuatu harta yang ada pada dirinya , tetapi ia enggan untuk memberikannya , maka nescaya kelak pada hari kiamat hartanya yang enggan ia berikan kepada orang yang memintanya itu akan menjadi lembu ganas bertanduk .”
( HR Abu Dawud dan lafaz ini ada pada sisi Abu Dawud )

Juga diriwayatkan oleh Nasa’i , Tirmizi dan dihasankan oleh Tirmizi .


Memberi Pinjaman Termasuk Sedekah

Dari Abdullah bin Mas’ud , dari Nabi SAW , beliau bersabda “ Tiap pinjaman adalah sedekah .”
( HR Thabrani dengan sanad Hasan dan juga diriwayatkan oleh Baihaqi )

Dari Abdullah bin Mas’ud , ia berkata : Tiada seseorang Muslim yang memberikan pinjaman kepada saudaranya yang muslim sekali melainkan akan dicatat sebagai dua sedekah bagi dirinya .”
( HR Ibnu Majah dan disahkan oleh Ibnu Hiban )

Juga diriwayatkan oleh Baihaqi secara marfuk mahupun mauquf .


Meringankan kesulitan Orang Lain

Dari Abu Hurairah , ia berkata : Rasulullah SAW bersabda “ Barangsiapa meringkankan seseorang yang berada dalam kesulitan di dunia ini , nescaya kelak Allah akan meringkan dirinya di dunia mahupun di akhirat ,” ( HR Muslim )

Juga diriwayatkan oleh Ibnu Hiban dan Thabrani , tetapi pada Thabrani dengan lafaz :  Aku bersaksi dengan nama Rasulullah SAW bahawa sesungguhnya aku pernah mendengar baginda bersabda “ Sesungguhnya manusia pertama yang mendapatkan naungan pada hari kiamat dengan naungan Allah ialah seseorang yang memberikan penundaan bagi orang yang berhutang kepadanya tetapi dalam kesulitan untuk mengembalikannya , sehingga orang itu mampu untuk mengembalikannya atau ia mensedekahkan hutangnya itu kepadanya . Ia berkata : Hartaku yang engkau pinjam itu menjadi sedekah , demi mencari keredhaan Allah ; dan kemudian ia baker catatan hutang orang itu .” Di dalam Syarah Sunan Bahawi, dengan lafaz : “ Barangsiapa membebaskan seseorang yang terbelit oleh hutang , maka kelak pada hari kiamat ia akan berada di bawah naungan ‘Arsy’ .” Dan pada Abdullah bin Ahmad dalam Zaidatul Musnad disebutkan :
“ Allah akan menaungi seseorang hamba dengan naungan-Nya pada hari tiada naungan kecuali naungan-Nya , iaitu orang memberikan kelonggaran pembayaran hutang dari orang-orang yang tersepit atau menghapuskannya dari orang-orang yang dibebani oleh hutang .”
( HR Thabrani di dalam Al Kabiir dari As’ad bin Zurarah dan pada kitab Al Ausath , hadith dari Syadad bin Aus )

Dari Abu Hurairah : Sesungguhnya Rasulullah SAW bersabda “ Ada seseorang yang biasa memberikan hutang kepada orang ramai , lalu ia berkata kepada pelayannya ; Apabila engkau menagih kepada orang-orang yang dalam kesulitan, maka hendaklah dia engkau beri penundaan . Mudah-mudahan Allah pun akan menghapuskan rintangan-rintangan kita. Kemudian ia menemui Allah (Wafat) , maka Allah menghapuskan dosa-dosanya .” ( HR Bukhari dan Muslim )


Bersedekah Setiap Hari

Dari Abu Hurairah , ia berkata : Rasulullah SAW telah bersabda “ Tiada hari melainkan pasti ada dua malaikat yang turun dari langit . Salah seorangnya berkata : Allahunima A’thi munfiqan khalafan ( Ya Allah berikanlah pengganti kepada orang-orang yang berderma ) Sedangkan yang kedua berkata : Allahumma A’thi mumsikan talafan ( Ya Allah turunkanlah kebinasaan kepada orang-orang yang bakhil ) .” ( HR Bukhari dan Muslim )

Dari Ibnu Mas’ud , dia berkata : Nabi SAW masuk ke rumah Bilal dan di rumahnya terdapat semangkuk kurma . Lalu beliau bertanya : “ Barang apakah ini hai Bilal ?” Aku persiapkan untuk tamu-tamuku . Lalu Nabi bersabda : “ Tidaklah kamu takut kelak , kamu akan mendapatkan azab dari api neraka ? Bedermalah wahai Bilal dan janganlah engkau khuatir menjadi kekurangan dari pemberian Tuhan yang memiliki ‘Arasy’ .”
( HR Al Bazaar dengan sanad hasan ) Juga diriwayatkan oleh Thabrani

Dari Asma binti Abu Bakar , ia berkata : Rasulullah SAW bersabda “ Janganlah engkau tutup mangkukmu , supaya tiada tertutup rezeki bagi dirimu .”  Dan pada riwayat lain disebut :           “ Keluarkanlah derma atau bermurah hatilah kamu dan jangan kamu mengungkit-ungkit kerana kelak kamu akan diungkit oleh Allah ; dan janganlah kamu mengungkit-ungkit apa yang telah engkau berikan kepada orang kerana wngkau kelak akan diungkit oleh Allah .”(HR Bukhari & Muslim)

Ibnu Hiban meriwayatkan dari Anas : Sesungguhnya Nabi SAW tidak pernah menyiapkan makanan apa pun untuk persiapan besok pagi .” ( HR Ahmad & Abu Ya’la )

Dari Mas’ud bin Umar , dari Nabi SAW : Sesungguhnya pernah dibawa ke hadapan baginda jenazah seorang lelaki untuk disolatkan lalu Nabi bertanya : “ Berapakah harta peninggalan orang ini ?” Mereka menjawab : Dua dinar atau tiga dinar . Kemudian baginda bersabda : “ Ia telah meninggalkan 2 atau 3 eko kala jengking .” Lalu aku menemui Abdullah bin Qasm , seorang bekas hamba Abu Bakar , lalu ia berkata : Kerana lelaki tersebut dahulunya biasa meminta-minta kepada manusia untuk memperkaya dirinya .” ( HR Baihaqi,diantara perawinya adalah Yahya bin Abdul Hamid Al Hamani )

Dari Abdullah bin Amr : Sesungguhnya seorang lelaki bertanya kepada Rasulullah : Manakah amalan Islam yang terbaik ?” Sabdanya : “ Engkau memberi makan kepada orang lain ; dan engkau mengucapkan salam kepada orang yang engkau kenal mahupun yang tidak engkau kenal .”
( HR Bukhari dan Muslim )

Dari Abdullah bin Amr , ia berkata : Rasulullah SAW bersabda : “ Barangsiapa memberi minum kepada saudaranya , hingga kenyang dan memberi minum kepadanya , hingga ia kenyang , pasti kelak Allah akan menjauhkan dia dari seksaan api neraka sejauh 7 khandak , masing-masing khandak jauhnya 100 tahun perjalanan .” ( HR Thabrani dan Abu Syaikh dan juga riwayat Baihaqi dan disahkan oleh Hakim )

Dari Abu Hurairah , ia berkata : Rasulullah SAW bersabda “ Pada hari kiamat kelak Allah akan berseru kepada manusia : “ Wahai Ibnu Adam , Aku dahulu sakit, tetapi engkau tidak menjenguk-Ku.” Lalu manusia berkata : Wahai Tuhanku, bagaimana aku menjenguk-Mu, padahal Engkau adalah Tuhan seru sekalian alam ? . Firman-Nya : “ Tidakkah engkau ketahui bahawa sesungguhnya hamba-Ku, si Fulan telah sakit,tetapi engkau tidak menjenguknya; tidakkah engkau ketahui bahawa sesungguhnya kalau kamu mahu menjenguknya, nescayalah engkau akan menemui Aku di sisinya. Wahai Ibnu Adam, Aku meminta makan kepadamu, tetapi engkau tidak memberi-Ku makan.” Lalu manusia berkata : Wahai Tuhanku, bagaimana aku memberi makan kepada-Mu, padahal Engkau Tuhan seru sekalian alam ? Firman-Nya : “ Tidakkah engkau ketahui sesungguhnya hamba-Ku si Fulan telah meminta makan kepadamu,tetapi engkau tidak mahu memberinya makan; tidakkah engkau ketahui, sesungguhnya kalau kamu mahu memberinya makan, nescaya engkau akan menemui hal itu di sisi-Ku. Wahai Ibnu Adam, Aku telah meminta minum kepadamu, tetapi kamu tidak mahu memberi minum kepada-Ku.” Lalu manusia berkata : Wahai Tuhanku, bagaimana aku memberi minum kepada-Mu, padahal engkau Tuhan seru sekalian alam? Lalu Tuhan berfirman : “ Telah meminta minum kepadamu hamba-Ku, si Fulan, tetapi engkau tidak memberinya minum. Bilamana engkau mahu memberinya minum, nescaya engkau akan mendapati hal itu di sisi-Ku .”  (HR Muslim )


Memberi Makan Sesama Mukmin

Diriwayatkan dari Umar bin Khaththab, katanya Rasulullah pernah ditanya oleh orang, manakah amalan yang paling utama. Sabdanya : “ Iaitu engkau memasukkan rasa gembira kepada seorang mukmin dengan jalan engkau memberinya makan ketika ia dalam keadaan lapar; atau memberinya pakaian ketika ia dalam keadaan telanjang; atau engkau mahu membantu memenuhi keperluannya .”  ( HR Thabrani di dalam Kitab Ausath )

Juga diriwayatkan oleh Abu Syaikh di dalam Tasawab hadith dari Ibnu Amr disebutkan dalam riwayat itu “ Amal yang paling dicintai oleh Allah adalah memasukkan rasa kegembiraan pada waktu seorang muslim atau menyingkirkan kesusahan dari dirinya atau mengusir rasa lapar dari dirinya atau engkau turut membantu melunasi hutangnya .”


Memberi Minum Haiwan

Dari Abu Hurairah , ia berkata : Sesungguhnya Rasulullah SAW bersabda : “ Ketika seseorang lelaki berjalan di tengah jalan terik matahari sangat panasnya . Kemudian ia mendapati sebuah telaga, lalu ia turun, kemudian ia minum dari air itu, lalu ia keluar. Tiba-tiba seekor anjing terengah-engah dan menjilat pasir kerana kehausan. Lalu orang itu berkata dalam dirinya : Sesungguhnya anjing ini telah mengalami kehausan seperti kehausan yang telah menimpa diriku. Lalu ia turun ke telaga, kemudian memenuhi kasutnya dengan air, lalu ia gigit kasut itu dengan mulutnya sampai ia naik ke atas kemudian ia memberi minum kepada anjing itu, maka bersyukurlah Allah kepadanya dan mengampuni segala dosanya.” Lalu para sahabat bertanya : Wahai Rasulullah, apakah dalam mengurus binatang-binatang kami mendapatkan pahala? Sabdanya : “ Pada setiap makhluk yang berdenyut jantungnya ada pahala .” ( HR Bukhari Muslim)

Dan dalam riwayat Ibnu Hiban dikatakan : “ Allah bersyukur kepadanya dan memasukkannya ke dalam syurga .”


Bersedekah Atas Nama Ibu Bapa Yang Meninggal

Dari Anas : Sesungguhnya Sa’id Ubadah dating kepada Nabi SAW, lalu ia berkata : Wahai Rasulullah, sesungguhnya ibuku telah meninggal, tetapi beliau tidak memberiku wasiat. Apakah bermanfaat bagi dirinya kalau aku mengeluarkan sedekah atas namanya? Nabi bersabda : “ Ya. Dan hendaklah engkau memberikan sedekah dengan air .”
( HR Thabrani dalam Al Ausath dan para riwayat dipercayaai )

Diriwayatkan pula oleh Abu Dawud dari Sa’id bin Ubadah sendiri : Ia berkata : Wahai Rasulullah , ibuku telah meninggal, maka sedekah apakah yang lebih baik? Sabdanya : “ Air.” Lalu dia menggali sebuah telaga dan katanya : “ Telaga ini adalah untuk Ibu Sa’id .”
( HR Ibnu Khuzaimah dan Ibnu Hiban )



Berterima Kasih Kepada Pemberi Sedekah

Dari Usamah bin Zaid , ia berkata : Rasulullah SAW bersabda : “ Barangsiapa diberi layanan baik, maka hendaklah ia berkata kepada pelakunya  : Jazza kallahu khaira ( Mudah-mudahan Allah memberi balasan kebaikan kepadamu )

Jika ia mengatakan demikian, maka sesungguhnya dia telah memberikan pujian dengan sebaik-baiknya . Dan dalam satu riwayat dikatakan : “ Barangsiapa diberikan kebaikan atau mendapat perlakuan kebaikan dan sejenisnya .” ( HR Tirmidzi,ia mengatakan hadith ini hasan garib )

Dan diriwayatkan oleh Thabrani dalam Kitab Ash Shaghir secara ringkas, dikatakan : “ Apabila seseorang mengatakan : Jazza kallahu khaira ( Mudah-mudahan Allah memberikan balasan kebaikan kepadamu ), maka sesungguhnya ia telah memberikan pujian yang sangat besar .”

Dari Asy’ats bin Qays, ia berkata : Rasulullah SAW bersabda : “ Sesungguhnya orang yang paling bersyukur kepada Allah adalah orang yang paling dapat menerima kasih kepada sesame manusia.” Dalam satu riwayat dikatakan : “ Tidaklah bersyukur kepada Allah orang yang tidak dapat berterima kasih kepada sesame manusia .” ( HR Ahmad dan rawi-rawinya adalah orang yang dipercayai )

4 comments:

SyiJu SaLjU said...

sy ambil beberapa keratan hadis utk diletakkan dalam entry sy.. mohon halalkan.. insyaallah mga sama2 mndapat barakah

najiah shaharain said...

sangat bermanfaat:D

Nik said...

Terima kasih dengan perkongsian ini,
saya mohon untuk menggunakan beberapa hadis sebagi post di blog. Semoga sentiasa diberkati..

Adam Smyle said...

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA MENGASIHANI.

Salam.
Saya mohon share..
Semoga ALLAH SWT memberkati, memurahkan rezeki 2 kaliganda rezeki kalian semua berbanding saya & mempermudahkan segala urusan dunia ukhrawi.
Saya insan biasa.
Segala kelemahan diri saya sendiri.
SEGALA KEBAIKKAN DATANG DARI ALLAH SWT.
Terima kasih, Wassalam. :)

Share It

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...