Ilmu dan Amal

“Hai Rasul, sampaikanlah apa yang di turunkan kepadamu dari Tuhanmu. Dan jika  tidak kamu kerjakan (apa yang diperintahkan itu, berarti) kamu tidak  menyampaikan amanat-Nya. 
Allah memelihara kamu dari (gangguan) manusia.  Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang kafir”.  QS.Al-Maaidah [5] : 67
Sabda Baginda Rasulullah SAW, "Sampaikanlah dariku,  walaupun hanya satu ayat."
Petikan Minda :
Miskin harta tidak mengapa,
tapi jangan miskin idea dan jiwa.
Miskin idea buntu di dalam kehidupan.

Miskin jiwa mudah kecewa dan derita

akhirnya putus asa yang sangat berdosa.

ASSALLAMUALAIKUM W.B.T

Saturday, April 23, 2011

Tembakau asal dari kencing Iblis!!!




Rasulullah SAW pernah bersabda (maksudnya) : “Kelak akan datang kaum-kaum di akhir zaman, mereka suka menyedut asap tembakau dan mereka berkata: Kami adalah umat Muhammad padahal mereka bukan umat ku dan aku juga tidak menganggap mereka sebagai umat ku, bahkan mereka adalah orang yang celaka” .

Abu Hurairah R.A yang mendengar sabda tersebut bertanya: “Bagaimana sejarah tembakau itu tumbuh wahai Rasulullah?”

Sabda Rasulullah SAW : “ Sesungguhnya setelah Allah menciptakan Adam dan memerintahkan para malaikat untuk sujud (tanda penghormatan) kepada Adam, seluruh malaikat kemudian sujud kepadanya kecuali iblis. Dia enggan, sombong dan termasuk orang-orang yang kafir. Allah bertanya kepada iblis : Wahai iblis apa yang menyebabkan kamu tidak mahu sujud ketika Aku memerintahkan mu? Kata iblis : Aku lebih baik darinya, aku tercipta dari api sedangkan ia dari tanah. Allah berfirman: Keluarlah engkau dari syurga, sesungguhnya engkau terkutuk dan engkau dilaknat hingga akhir. Iblis keluar dalam ketakutan hingga terkencing-kencing. Dari titisan kencing iblis itulah tumbuh sejenis tumbuhan yang dinamakan pokok tembakau.”

Nabi bersabda lagi : “Allah memasukkan mereka ke dalam neraka dan sesungguhnya tembakau adalah tanaman yang keji”

(Saya petik keseluruhan maksud hadis ini dari buku ‘HARAM MEROKOK’ oleh Adil Akhyar muka surat 12)
Kepada rakan-rakan ku yang merokok, moga kita tidak rasa tersinggung hati dengan hadis ini

Sumber : 1) http://nelayan-lautdalam.blogspot.com
2)

Nota :

Berkemungkinan hadis di atas palsu dan sengaja direka cipta kerana pelbagai alasan.Hujah-hujah mengapa hadis palsu adalah seperti berikut:

1) palsu, tembakau cuma ditemui oleh penjajah sepanyol ketika mendarat di latin amerika sekitar abad ke 16M. kaum latin amerika yg pertama kali menanam tembakau.

2) Hadis ini adalah palsu.Ia tidak diriwayatkan dalam mana-mana kitab hadis, yang sahihnya atau yang dha`ifnya.
Ia adalah satu pembohongan yang keji atas nama Nabi. Haram menyebarkannya.

3) jika wujud hadith yg spefisik dan sahih dalam bab merokok, maka mudahlah Majlis Fatwa kebangsaan memfatwakan haramnya merokok…sampai sekarang, MFK belum lagi gazzette fatwa keharaman rokok kerana faktor terbesar ialah tiada larangan khusus dalam AQ & AS. ia cuma Qias sahaja dan lapuran sains klinikal sahaja

4) penulis buku HARAM MEROKOK ini iaitu Adil Akhyar pernah menulis buku mengenai “poligami tidak sunnah” ( nonsense ? )

5) Manuskrip setua mana sekalipun memang tidak dikira. Jika tidak sudah tentu para huffaz meriwayatkannya. Hadith ini juga tidak ditemui dalam karya hadith sahih, da’if, dan mawdu’ (palsu).

Read more: http://www.suarabawahtanah.com/2011/04/hadis-mengenai-hukum-merokok-sebenarnya.html#ixzz1KJpROnzK

Pengharaman rokok bukan datang dari hadis Nabi secara direct. Lebih kurang seperti dadah. Tapi adalah Fatwa yang dikeluarkan ulama’2 berdasarkan dalil aqli(akal, perbandingan) dan naqli(Hadis, Al-Quran).

Antara Fatwa merokok itu HARAM ialah:-* Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Hal Ehwal Islam Malaysia kali ke 37 yang bersidang pada 23 Mac 1995 di Kuala Lumpur.
* Fatwa yang termasyur di seluruh dunia iaitu Al-Marhum Mufti Saudi, Syeikh Abdul Aziz bin Baaz
* Fatwa Al-Azhar terdahulu iaitu Syeikh Abdullah Al-Masyd (Ketua Lembaga Fatwa Azhar), Dr. Ahmad Umar Hashim (Naib Canselor Al-Azhar) dan lain lain.

10 SEBAB MENGAPA ISLAM MENGHARAMKAN ROKOK
1. Rokok menjejaskan akal (mental)
2. Rokok membahayakan kesihatan fizikal
3. Rokok membahayakan keselamatan diri dan orang lain.
4. Rokok membahayakan keturunan
5. Rokok mengganggu manusia lain.
6. Rokok menimbulkan akhlak buruk
7. Rokok mensia-siakan waktu hidup
8. Rokok bercanggah dengan maruah keislamana
9. Rokok membazirkan harta (wang)
10. Rokok mengandungi dadah (nikotin dan arak)



Asap adalah makanan para Jin,iblis dan syaitan adalah dari golongan Jin yang jahat yang telah berikrar di hadapan Allah akan menyesatkan manusia dari keturunan Adam supaya menjadi pengikut mereka.Kakitangan Syaitan dan Iblis ini yang berupa manusia dari keturunan Yahudi Laknatullah akan sentiasa memusuhi Islam dan berusaha secara halus meresapi kehidupan umat Islam.

Hasilnya kini umat Islam berpecah belah dengan pelbagai gejala sosial yang boleh membuatkan sebuah negara hancur sahsiah dan moral.Fitnah dan adudomba menjadi kesukaan pengikut Syaitan ini.Artis menjadi pujaan,ulamak mendapat kejian.Kehidupan yang berpaksi kepada kebendaaan menjadi pegangan dan kebanggaan.Roh Islam kian pudar dan tidak mendapat keberkatan Allah kerana Pemimpin yang dipilih rakyat menjadi kuda tunggangan Yahudi,sekutu Iblis dan Syaitan.

12 comments:

suri said...

Dalam satu hadis Rasulullah lebih kurang berbunyi " makanan jin adalah tahi dan tulang" tiada satu pun pernah terbaca mengenai jin makan asap. Kalau gitu asap masakan, asap kereta, dan sebagainya bagaimana pula. Bahkan dalam movie "the sevenrh son" ditunjukkan jin //witch//ahli sihir(surah al falak) itu malan blood cake-berulat iaitu tahi. Sedangkan nabi sendiri memasang kayu gaharu untuk mewangi bilik dsb sebelum memulakan majlis ilmu . Begitu juga kaabah dipasang gaharu. setanggi atau kayu wangi gaharu seperti sekarang yang mana orang cina dan india serra muslim sarawak ramai memggunakannya untuk mewamgi bilik, rumah dan kematian. Bukan yang saya dengar dari satu sumber, hanya pasang gaharu jika mayat betbau. Alangkah terkejut saya mendengarnya kerana ini lagi memalukan isi rumah jika begitu tujuannya.

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Nabi bersabda lagi : “Allah memasukkan mereka ke dalam neraka dan sesungguhnya tembakau adalah tanaman yang keji.” (Hadis palsu)


(Dipetik keseluruhan maksud hadith ini dari buku ‘HARAM MEROKOK’ oleh Adil Akhyar muka surat 12) (Hadis palsu)



Jawapan:

Merokok hukumnya adalah haram. Sila rujuk Fatwa Kebangsaan:

http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-kebangsaan/merokok-dari-pandangan-islam

Namun hadis yang dinyatakan di atas adalah HADIS PALSU, bahkan TIADA ASAL USULNYA, satu pembohongan yang haram atas Nama Nabi Muhammad SAW, HARAM juga menyebarkannya tanpa dijelaskan kedudukannya. (Rujuk Fatwa al-Lujnah al-Daimah lil Buhuth al-‘Ilmiyyah wa al-Iftaa’, bil: 2312)

Wallahu a’lam.

- http://mufti.perlis.gov.my/index.php?option=com_content&view=article&id=355:hadis-palsu-tentang-rokok&catid=42:soal-jawab-agama&Itemid=131

Anonymous said...

mohon semak status hadis yang tuan publishkan.

umnorasuah said...

Ibu hayati perlu taubat kerana perbuatan syirik..

Anonymous said...

Merokok haram
Jual rokok?

Unknown said...

jual rokok haramjadah

my name is khan said...

salam sayang buat ibu hayati dan salam manis buat neng suri narudin.
rokok haram,
penjual rokok haram,
perokok haram,
petani tembakau haram,
pemungut pajak(pemerintah) haram,
infrastruktur yang dibangun dan dipakai kalayak ramai haram.
____________________
semua haram, sedangkan yang halal untuk dibunuh adalah yang menulis blog dengan hadist palsu yang memaksakan Nabi Muhammmad didalamnya(penulis halal dan sah untuk dibunuh)

Unknown said...

Yg sy tahu nabi itu meninggalkan yg terdapat keraguan padaperkara
(ragu halal atau tidak) maka tinggalkanlah itulah sifat2 nabi semoga ahlak nabi dapat ditiru oleh semua manusia karna mengigat bliau adalah pembawa rahmatallil'alamin.

Unknown said...

Hahahahahahahahaaaa

Unknown said...

Haram ke ,tk haram ke,tk usah dkesahkn sangt lh,yg sbnar y merokok mrusak kn diri kite sndiri,

Unknown said...

Yang merosakkan bukan rokok tapi diri kita sendiri

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...