Ilmu dan Amal

“Hai Rasul, sampaikanlah apa yang di turunkan kepadamu dari Tuhanmu. Dan jika  tidak kamu kerjakan (apa yang diperintahkan itu, berarti) kamu tidak  menyampaikan amanat-Nya. 
Allah memelihara kamu dari (gangguan) manusia.  Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang kafir”.  QS.Al-Maaidah [5] : 67
Sabda Baginda Rasulullah SAW, "Sampaikanlah dariku,  walaupun hanya satu ayat."
Petikan Minda :
Miskin harta tidak mengapa,
tapi jangan miskin idea dan jiwa.
Miskin idea buntu di dalam kehidupan.

Miskin jiwa mudah kecewa dan derita

akhirnya putus asa yang sangat berdosa.

ASSALLAMUALAIKUM W.B.T

Tuesday, May 31, 2011

BUzz..letrik naik..




Tarif elektrik naik 2.23 sen

PUTRAJAYA - Sebagai sebahagian daripada proses merasionalisasikan subsidi yang sedang dilaksanakan, kerajaan semalam mengumumkan purata tarif elektrik akan dinaikkan sebanyak 2.23 sen kilowatt sejam atau 7.12 peratus kepada 33.54 sen kW sejam daripada 31.31 sen kW sejam, berkuat kuasa Rabu ini, 1 Jun.

Bagaimanapun, langkah berkenaan tidak akan menjejaskan kira-kira 75 peratus penduduk yang menggunakan kurang daripada 300 kW sebulan.

Pengumuman berkenaan dibuat pada sidang akhbar bersama oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop dan Menteri Tenaga, Tenaga Hijau dan Air Datuk Seri Peter Chin.

Mereka berkata, kenaikan 7.12 peratus itu disebabkan oleh peningkatan harga gas asli untuk sektor tenaga.

Harga gas asli naik daripada RM10.70 juta unit termal British (mmBTU) kepada RM13.70 mmBTU seiring dengan peningkatan harga tenaga global.

Chin berkata, kenaikan tarif elektrik itu juga melibatkan semakan tarif asas Tenaga Nasional Bhd (TNB) iaitu kenaikan sebanyak dua peratus atau 0.63 sen/kWj
daripada kadar purata tarif semasa.

“Semakan tarif asas ini akan membolehkan TNB mempertingkatkan pelaburan dalam penyediaan infrastruktur pembekalan elektrik yang lebih baik termasuk pengukuhan infrastruktur sistem penghantaran dan pengagihan,” kata beliau.

TNB dijangka melabur sebanyak RM4.5 bilion setiap tahun untuk menyediakan dan menaik taraf sistem infrastruktur bekalan elektrik.

Chin berkata, selaras dengan usaha kerajaan untuk merasionalisasikan harga tenaga mengikut mekanisme harga pasaran, maka kerajaan telah bersetuju supaya mekanisme pelepasan kos bahan api diguna pakai dalam penetapan tarif elektrik di masa hadapan.

Bagi mengurangkan kebergantungan kepada sumber bahan api fosil iaitu gas dan arang batu, kerajaan telah memutuskan agar kutipan tambahan satu peratus daripada bil bulanan pengguna disumbangkan kepada dana tenaga boleh diperbaharui (RE) untuk menampung kos tambahan ini.

Bagaimanapun, Chin berkata kutipan tambahan ini tidak termasuk pengguna yang menggunakan elektrik di bawah 300 kWj sebulan.

nota :

Usaha gerombolan sejak tidak berjaya menaikkan minyak ron95,mereka menaikkan tarif letrik pulak dan berkata tidak akan menjejaskan sebahagian rakyat yang guna letrik kurang dari 300watt.Hakikat sebenar tidak dikaji secara terperinci dimana memanglah orang kampung pukul 9mlm dah tutup lampu,tak perlu aircon kerana suasana dah sejuk,tapi bagaimana golongan sederhana macam aku nih.Tinggal di kawasan pinggiran bandar,kawasan taman perumahan dikelilingi batu-batan dan tentunya panas diwaktu malam,Semestinya penggunaan aircon untuk mendinginkan suasana supaya selesa.Nampaknya keselesaaan itu ditarik secara paksa oleh gerombolan.

Harga barangan pasti meningkat naik kerana letrik di kilang-kilang sudah tentu dan pasti melebehi 300 watt dan kemana beban itu dilepaskan,pastinya kepada pengguna seluruhnya.Ayat mengatakan tidak menjejaskan rakyat berpendapatan sederhana dan rendah amat-amat dangkal sekali dan nyatakan sekali gerombolan mendahulukan rakyat dari segi memeras kewangan rakyat secara paksa.Moga pemerasan ini Allah akan menterbalikkan kepada mereka kembali,Insaallah.
Artikel berkaitan di
sini dan di sini..
LInk berkaitan lagi di sini,di sini.....dan sini...dan sini..sinun..banyak lagi..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...