Ilmu dan Amal

“Hai Rasul, sampaikanlah apa yang di turunkan kepadamu dari Tuhanmu. Dan jika  tidak kamu kerjakan (apa yang diperintahkan itu, berarti) kamu tidak  menyampaikan amanat-Nya. 
Allah memelihara kamu dari (gangguan) manusia.  Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang kafir”.  QS.Al-Maaidah [5] : 67
Sabda Baginda Rasulullah SAW, "Sampaikanlah dariku,  walaupun hanya satu ayat."
Petikan Minda :
Miskin harta tidak mengapa,
tapi jangan miskin idea dan jiwa.
Miskin idea buntu di dalam kehidupan.

Miskin jiwa mudah kecewa dan derita

akhirnya putus asa yang sangat berdosa.

ASSALLAMUALAIKUM W.B.T

Friday, November 26, 2010

Musim Cinta,Musim Peperiksaan



Sedetik berlaku setahun berlalu..Musim cinta dan musim peperiksaan bermula.
Kini musim cinta bercambah mekar dan membesar lalu membuahkan satu permulaan detik penghidupan yang terbaru untuk pasangan yang akan bernikah.

Sesungguhnya alam perkahwinan adalah juga merupakan musim peperiksaan buat kedua mempelai buat menguji soal hati masing-masing.

Musim ini juga calon-calon SPM bergelut berjuang menguji minda yang telah terpahat dengan ilmu-ilmu yang telah dicurahkan oleh guru-guru serta doa ibubapa mengiringi perjuangan mereka.

Apapun musim cinta ini tidak lebih pada zahiriah dan lahiriah sahaja.Cinta yang sebenarnya adalah mencintai Yang Satu dan Mencintai Kekasih Allah,Nabi Muhammad S.A.W.


"Ambillah waktu untuk berfikir, itu adalah sumber kekuatan. Ambillah waktu untuk bermain, itu adalah rahsia dari masa muda yang abadi. Ambillah waktu untuk berdoa, itu adalah sumber ketenangan. Ambillah waktu untuk belajar, itu adalah sumber kebijaksanaan. Ambillah waktu untuk mencintai dan dicintai, itu adalah hak istimewa yang diberikan Tuhan. Ambillah waktu untuk bersahabat, itu adalah jalan menuju kebahagiaan. Ambillah waktu untuk tertawa, itu adalah musik yang menggetarkan hati. Ambillah waktu untuk memberi, itu adalah membuat hidup terasa bererti. Ambillah waktu untuk bekerja, itu adalah nilai keberhasilan. Ambillah waktu untuk beramal, itu adalah kunci menuju syurga."


No comments:

There was an error in this gadget
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...