Ilmu dan Amal

“Hai Rasul, sampaikanlah apa yang di turunkan kepadamu dari Tuhanmu. Dan jika  tidak kamu kerjakan (apa yang diperintahkan itu, berarti) kamu tidak  menyampaikan amanat-Nya. 
Allah memelihara kamu dari (gangguan) manusia.  Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang kafir”.  QS.Al-Maaidah [5] : 67
Sabda Baginda Rasulullah SAW, "Sampaikanlah dariku,  walaupun hanya satu ayat."
Petikan Minda :
Miskin harta tidak mengapa,
tapi jangan miskin idea dan jiwa.
Miskin idea buntu di dalam kehidupan.

Miskin jiwa mudah kecewa dan derita

akhirnya putus asa yang sangat berdosa.

ASSALLAMUALAIKUM W.B.T

Monday, November 22, 2010

Doa Restu Ilmu


Anakku

apabila suaramu memecah kelahiran

tahulah aku

seluruh urat nadi di tubuh ini

mesti diperah

mengalirkan susu di kerongkongmu.

Anakku

apabila engkau mula membesar

untuk menyedut nafas kemerdekaan

mengertilah aku

seluruh kebijaksanaan bangsamu

terpaksa dipadu dikerah mendidik

dan mengawalmu.

Anakku

apabila engkau menjadi semakin remaja

dengan gagah melihat bumi bonda ini

sebagai titik di sebuah dunia

fahamlah aku

sesungguhnya aku dan seluruh guru-gurumu

memerlukan sebuah kepastian.

Anakku

apabila engkau benar-benar dewasa

insaflah aku

bahawa engkau berdepan dengan seribu kejahilan

dengan hakikat dan pengalaman.

Anakku

apabila engkau akan menjadi semakin tua

bersyukurlah aku

jika engkau sedar

segala yang meratah fikiran rasaku

selama ini ... selama aku

menjadi ayah dan gurumu.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...