Ilmu dan Amal

“Hai Rasul, sampaikanlah apa yang di turunkan kepadamu dari Tuhanmu. Dan jika  tidak kamu kerjakan (apa yang diperintahkan itu, berarti) kamu tidak  menyampaikan amanat-Nya. 
Allah memelihara kamu dari (gangguan) manusia.  Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang kafir”.  QS.Al-Maaidah [5] : 67
Sabda Baginda Rasulullah SAW, "Sampaikanlah dariku,  walaupun hanya satu ayat."
Petikan Minda :
Miskin harta tidak mengapa,
tapi jangan miskin idea dan jiwa.
Miskin idea buntu di dalam kehidupan.

Miskin jiwa mudah kecewa dan derita

akhirnya putus asa yang sangat berdosa.

ASSALLAMUALAIKUM W.B.T

Friday, October 15, 2010

RinduKu



Aku merindui zaman kanak-kanakku..
Dimana ketika dulu..kami tidak mengenal apa itu FB,Twitter,My Space..
Aku merindui zaman kanak-kanakku..
Dimana ketika itu..kami hanya tahu bermain ceria tanpa perlu risau apa-apa..
Aku merindui zaman kanak-kanakku..
Dimana ketika itu..permainan polis sentri dan galah panjang saban hari akmi mainkan..
Aku merindui zaman kanak-kanakku..
Dimana ketika itu..ibubapaku tidak perlu risau akan adanya penculik di kampungku..
Kami bebas bermain hingga lewat senja dan kemudian pulang basah lencun..
Kini ku lihat kanak-kanak tidak bebas bermain di laman..mereka hanya terperuk di rumah..
Samada berFB,Twitter atau sekadar bermain online games..
Aku merindui zaman kanak-kanakku..
Dimana ketika itu setelah senja melabuh diri..Ibuku akan memaksa kami solat berjemaah
dan kemudian mengaji juzuk-juzuk perlu diingati dan dihafal..
Kini ku lihat anak-anak kini lebih suka menonton doraemon,shinketshu di waktu maghrib..
Aku merindui zaman kanak-kanakku..
Dimana ketika itu tiada langsung ibubapaku bercerita tentang orang membuang bayi merata-rata..
Kini anakku yang kecik seusia 3 tahun tertanya-tanya..mengapa mereka buang baby sekecil itu..tidak kesiankah mereka?
Aku merindui zaman kanak-kanakku..
Aku merindui Malysia yang dulu..tiada pertelingkahan politik yang haru biru seperti kini..
Aku merindui zaman kanak-kanakku..
Kaetika mana kami amat menghormati guru-guru..biar garang bagaimanapun..
kami tetap menjadi manusia seperti hari ini..
Oh..Malaysiaku..
AKU MERINDUI MALAYSIA LAMA..AMAN,DAMAI DAN SEJAHTERA..


1 comment:

Anonymous said...

salam,sy cm pernah tgk je pic ni..tapi kat mana ya...;-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...