Ilmu dan Amal

“Hai Rasul, sampaikanlah apa yang di turunkan kepadamu dari Tuhanmu. Dan jika  tidak kamu kerjakan (apa yang diperintahkan itu, berarti) kamu tidak  menyampaikan amanat-Nya. 
Allah memelihara kamu dari (gangguan) manusia.  Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang kafir”.  QS.Al-Maaidah [5] : 67
Sabda Baginda Rasulullah SAW, "Sampaikanlah dariku,  walaupun hanya satu ayat."
Petikan Minda :
Miskin harta tidak mengapa,
tapi jangan miskin idea dan jiwa.
Miskin idea buntu di dalam kehidupan.

Miskin jiwa mudah kecewa dan derita

akhirnya putus asa yang sangat berdosa.

ASSALLAMUALAIKUM W.B.T

Thursday, October 14, 2010

Amanah yang dirobek

Berita ini berkaitan

Pegawai Imigresen sekongkol sindiket berbahaya

14/10/2010 5:57pm

KUALA LUMPUR 14 Okt. - Tujuh pegawai imigresen termasuk seorang berpangkat Timbalan Penolong Pengarah yang ditahan mengikut Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) kerana bersekongkol dengan ketua-ketua sindiket yang sangat berbahaya serta boleh memudaratkan keselamatan negara, kata Menteri Keselamatan Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein.

Beliau berkata, penglibatan mereka bukan hanya melibakatkan penyeludupan manusia melalui pintu masuk utama tetapi juga terdedah kepada pelbagai jenayah serius lain seperti aktiviti pengganas, penyeludupan senjata api, dadah dan penyuluhan (pengintipan).

"Mereka telah dipantau lama oleh polis, dan penglibatan mereka dengan ketua-ketua sindiket ini sangat berbahaya dan serius.

"Saya memandang berat kes-kes penyeludupan ini kerana melibatkan soal keselamatan di pintu masuk negara sekali gus menjejaskan nama baik negara dan turut menimbulkan ancaman kepada keselamatan di rantau ini," katanya di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas penahanan tujuh pegawai imigresen itu dan dua warga asing mengikut ISA dalam operasi besar-besaran selama tiga hari bermula Ahad lepas. - Bernama

Komen Wak :

“dan orang yang memelihara amanat-amanat dan janjinya, dan orang memelihara sholatnya, mereka itulah yang akan mewarisi firdaus. Mereka kekal di dalamnya” ( QS:23:8-11)

“Sesungguhnya Allah menyuruh kamu menunaikan amanah kepada yang berhak” (QS : 4: 58)

“Sesungguhnya Allah telah menawarkan amanah itu kepada langit, bumi dan bebukitan, namun semuanya menolak untuk menanggungnya karena khawatir mengkhianatinya, lalu dipikulah amanah itu oleh manusia. Sesungguhnya manusia itu amat zalim dan bodoh” (QS 33: 72)

Teringat tentang nasehat Imam Al Ghozali bahwa yang paling berat di dunia ini adalah amanah. So? Jadikan amanah kita sebagai ladang ibadah kita juga :-)

Imam Ghazali : Semua itu benar, tapi yang paling berat adalah MEMEGANG AMANAH (Surah Al-Azab : 72 ). Tumbuh-tumbuhan, binatang, gunung, dan malaikat semua tidak mampu ketika Allah SWT meminta mereka menjadi khalifah pemimpin) di dunia ini. Tetapi manusia dengan sombongnya berebut-rebut menyanggupi permintaan Allah SWT sehingga banyak manusia masuk ke neraka kerana gagal memegang amanah

Pertanggungjawaban di dunia sudah selesai. Tinggal menunggu pertanggungjawaban di akhirat kelak.

Perjuangan tidak berhenti di sini. Penilaian manusia bukan yang utama, penilaian Allah yang lebih utama. Sifat dasar manusia memang lalai. Tetapi dengan terus belajar dan berusaha memperbaiki, insyaAllah ke depannya kita bisa menjadi insan yang lebih baik. KEEP FIGHTING!!!

Sesungguh nya setiap hembusan nafas ini adalah amanah. Ya Allah, jadikan setiap tetes keringatku sebagai bukti cintaku pada-Mu.



No comments:

There was an error in this gadget
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...