Ilmu dan Amal

“Hai Rasul, sampaikanlah apa yang di turunkan kepadamu dari Tuhanmu. Dan jika  tidak kamu kerjakan (apa yang diperintahkan itu, berarti) kamu tidak  menyampaikan amanat-Nya. 
Allah memelihara kamu dari (gangguan) manusia.  Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang kafir”.  QS.Al-Maaidah [5] : 67
Sabda Baginda Rasulullah SAW, "Sampaikanlah dariku,  walaupun hanya satu ayat."
Petikan Minda :
Miskin harta tidak mengapa,
tapi jangan miskin idea dan jiwa.
Miskin idea buntu di dalam kehidupan.

Miskin jiwa mudah kecewa dan derita

akhirnya putus asa yang sangat berdosa.

ASSALLAMUALAIKUM W.B.T

Saturday, October 30, 2010

Amanah yang diGALAS

Tugas dan tanggungjawab pemimpin adalah amanah yang perlu dipikul oleh seseorang yang dilantik menjadi pemimpin. Amanah yang diamanahkan perlu dilaksanakan dengan sebaiknya. Orang yang tidak amanah adalah pengkhianat.

Allah sebut dalam al-quran:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لَا تَخُونُوا اللَّهَ وَالرَّسُولَ وَتَخُونُوا أَمَانَاتِكُمْ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ

27. Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengkhianati Allah dan Rasul (Muhammad) dan (juga) janganlah kamu mengkhianati amanat-amanat yang diamanahkan kepadamu, sedang kamu mengetahui.(al-anfal:27)

Amanah dan tanggungjawab ini tidak akan terlaksana tanpa ada pemimpin yang berwibawa dan bekelayakan untuk memimpin. Memberi tugas kepimpinam kepada orang yang tidak layak akan memporak-perandakan sesuatu organisasi.

Sabda Nabi SAW:

إذا وسد الأمر الى غير أهله فانتظر الساعة

Apabila sesuatu urusan diserahkan kepada yang bukan ahlinya maka tunggulah saat kehancuran.

Pemimpin yang beramanah tidak akan menggunakan statusnya sebagai pemimpin untuk mengumpul harta negara dengan sewenangnya. Pemimpin yang amanah tidak akan menipu rakyatnya.

Disebut dalam sahih Muslim sabda Nabi SAW:

ما من عبد يسترعيه الله رعية، يموت يوم يموت وهو غاش لرعيته، إلا حرم الله عليه الجنة

Tiadalah seorang hamba Allah SWT yang diberi tugas memimpin rakyat kemudian dia mati pada hari kematiannya dalam keadaan dia menipu rakyatnya melainkan Allah SWT mengharamkan baginya daripada memasuki syurga.

Janganlah meminta untuk menjadi pemimpin jika tidak ada kelayakan untuk memimpin. Ingatlah bahawa amanah kepimpinan amat berat. Disebut dalam hadis daripada Abi Zar katanya: Wahai rasulallah! Tidakkah mahu engkau melantikku? Baginda menepuk bahuku dan bersabda:Wahai Aba Zar, sesungguhnya engkau ini lemah, sedangkan jawatan itu adalah amanah. Ia pada hari akhirat adalah kerugian dan penyesalan, kecuali sesiapa yang mengambilnya dengan kelayakan dan menunaikan apa yang menjadi tututannya.’

إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُمْ بِهِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ سَمِيعًا بَصِيرًا (58) يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآَخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا (59)

58. Sesungguhnya Allah menyuruh kamu menyampaikan amanah kepada yang berhak menerimanya, dan (menyuruh kamu) apabila menetapkan hukum di antara manusia supaya kamu menetapkan dengan adil. Sesungguhnya Allah memberi pengajaran yang sebaik-baiknya kepadamu. Sesungguhnya Allah adalah Maha mendengar lagi Maha Melihat.

59. Hai orang-orang yang beriman, taatilah Allah dan taatilah Rasul (nya), dan ulil amri di antara kamu. Kemudian jika kamu berlainan pendapat tentang sesuatu, maka kembalikanlah ia kepada Allah (Al Quran) dan Rasul (sunnahnya), jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan hari kemudian. yang demikian itu lebih utama (bagimu) dan lebih baik akibatnya.(an-nsa')
Petikan dari Blog

Notes:
Wak ucapkan kepada pengundi Di Galas dan BAtu Sapi supaya menggunakan kuasa yang terhad ada pada pengundi supaya mengundi berdasarkan kepada Firman Allah yang menghendaki memilih Pemimpin yang adil dan Amanah.

Sesungguhnya Amanah menjadi pemimpin (Khalifah)yang Allah kehendaki menurut Islam adalah amat berat sehinggakan gunung ganang mahupun Jin tidak sanggup memjadi Khalifah sehingga manusia sanggup memikulnya.Ini adalah kerana Amanah itu akan ditanyakan di hari pengadilan nanti.Sekiranya hanya sedikit tergelincir daripada amanah yang diberikan maka azabnya adalah amat berat.

No comments:

There was an error in this gadget
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...