Ilmu dan Amal

“Hai Rasul, sampaikanlah apa yang di turunkan kepadamu dari Tuhanmu. Dan jika  tidak kamu kerjakan (apa yang diperintahkan itu, berarti) kamu tidak  menyampaikan amanat-Nya. 
Allah memelihara kamu dari (gangguan) manusia.  Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang kafir”.  QS.Al-Maaidah [5] : 67
Sabda Baginda Rasulullah SAW, "Sampaikanlah dariku,  walaupun hanya satu ayat."
Petikan Minda :
Miskin harta tidak mengapa,
tapi jangan miskin idea dan jiwa.
Miskin idea buntu di dalam kehidupan.

Miskin jiwa mudah kecewa dan derita

akhirnya putus asa yang sangat berdosa.

ASSALLAMUALAIKUM W.B.T

Tuesday, June 14, 2011

Kerana Nafsu-nafsi..Islam tertinggal

Individu atau sekelompok manusia dalam sesebuah masyarakat tidak boleh hidup bersendirian.Kita perlu di antara satu sama lain, sandar menyandar, lengkap melengkap dan tolong menolong.Namun begitu, sikap masyarakat kita khususnya masyarakat Islam selalu nya tidak menuju kearah itu dan payah untuk bersatu.


Saya tidak hairan apabila melihat masyarakat Islam di negara kita tidak boleh bersatu.(Berdasarkan pemerhatian saya kepada jemaah orang Islam yg terbesar di Malaysia iaitu jemaah atau parti PAS dan UMNO).


Mengapa begitu? Ini adalah angkara nafsu.Nafsu lah punca kita tidak boleh bersatu.Sifat nafsu itu sangat jahat lebih lebih lagi ia pula di dorong oleh syaitan yang sentiasa melaga lagakan kita supaya berpecah dan bermusuh musuh di antara satu sama lain.Di antara kejahatan nafsu ialah bersifat tamak dan mementingkan diri.


Ulama pun terjebak.Pemimpin lagi lah.Mereka sendiri tidak boleh berpadu dan bersatu.Apatah lagi kita orang awam.


Nafsu- semua dia hendak.Yang halal pun dia hendak.Yang haram pun dia hendak.Apabila di ikutkan kehendaknya, tidak kira lah, demi untuk mendapatkan nya dia tidak kira.Perah tenaga orang, aibkan orang,fitnah orang, umpat orang, kata orang,burukkan orang, menindas, menipu, rasuah dan lain lain.Begitulah apa yang sedang berlaku dalam masyarakat kita , terutama dalam masyarakat orang politik.



Di dalam satu keluarga, satu harakah, satu parti, satu kaum atau satu bangsa, ada jatuh menjatuhkan dan khianat mengkhianati.Pada zahir nya pemimpin mereka nampak berjaya menyatukan ahli ahli nya tetapi pada hakikatnya mereka gagal menyatukan hati mereka. Lahir nya mereka bersatu tetapi hati mereka tidak pernah bersatu.



Di dalam bersatu bersenget hati.
Di dalam tolong menolong ada kepentingan diri.
Di dalam gotong royong ada pengkhianatan.
Di dalam perkongsian ada penipuan.



Semuanya ini adalah angkara NAFSU!







Iktibar :Adakah Allah sudah pindakan sifat perpaduan dan kasih sayang dari manusia kepada haiwan ini?


Kasih sayang adalah sifat yang dimiliki setiap makhluk-Nya. Binatang yang terkesan saling bermusuhan dan kadang buas ternyata memiliki naluri kasih sayang. Mereka pada dasarnya hanya mencari makan dan membela dirinya, tidak lebih dari itu. Tapi manusia terkadang merampas dan membunuh bukan karena lapar dan membela diri, tapi karena rakus dan serakah. Seandainya kita bisa belajar mengasihi seperti mereka.. Inilah bukti kasih sayang di antara mereka.


kucing dan tikuspun bisa..



harimau dan kera..



indahnya kasih sayang..




manusia memiliki akal dan budi yang seharusnya bisa mengendalikan nafsunya
manusia memiliki hati dan nurani untuk mencintai sesama
manusia seharusnya memiliki rasa kasih sayang
semoga itu tetap ada..

sumber 1 & 2

No comments:

There was an error in this gadget
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...