Ilmu dan Amal

“Hai Rasul, sampaikanlah apa yang di turunkan kepadamu dari Tuhanmu. Dan jika  tidak kamu kerjakan (apa yang diperintahkan itu, berarti) kamu tidak  menyampaikan amanat-Nya. 
Allah memelihara kamu dari (gangguan) manusia.  Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang kafir”.  QS.Al-Maaidah [5] : 67
Sabda Baginda Rasulullah SAW, "Sampaikanlah dariku,  walaupun hanya satu ayat."
Petikan Minda :
Miskin harta tidak mengapa,
tapi jangan miskin idea dan jiwa.
Miskin idea buntu di dalam kehidupan.

Miskin jiwa mudah kecewa dan derita

akhirnya putus asa yang sangat berdosa.

ASSALLAMUALAIKUM W.B.T

Thursday, September 2, 2010

HALAL YANG HALAM

Itik gantung/cekik pun dapat sijil Halal..dari mana atau mahzab mana mereka mendapatkan sijil ni tak tahulah.Nampak sangat yang ni memperlekehkan peraturan dan undang-undang Islam..sepatutnya tokey yang inilah patut dikecam oleh NGO-NGO Islam yang berkokok siang malam yang mempertikai Adun bukan Islam yang memasuki Surau untuk memberikan sumbangan..

Jakim pun seakan lepas tangan ataupun alasan poular mereka kekurangan kakitangan untuk memantau premis-premis ataupun hotel-hotel yang banyak bersepah menggunakan sijil palsu atau telah luput tarikh.Jika tindakan hanya dilakukan selepas mendapat aduan maka sampai bila pun keadaan ini tidak akan berubah.

Umat Islam pun kenalah menyedari segala taktik pengusaha Restoran-restoran kopitiam terutama yang tokey bukan Islam yang hanya hendak mengaut keuntungan tanpa memperdulikan halal haram makanan yang mereka hidangkan.

Ingatlah makanan yang halal membentuk jiwa yang bersih dan murni.Maka tak heranlah generasi kita banyak terbabit dengan gejala-gejala sosial yang runtuh kerana makanan yang mereka makan mungkin tidak halal atau pada pandangan mereka yang haram tu halam..Halal bercampur haram.Hukumnya tetap sama iaitu haram biarpun diubah istilah bagaimanapun.

Berita berkaitan...

No comments:

There was an error in this gadget
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...