Ilmu dan Amal

“Hai Rasul, sampaikanlah apa yang di turunkan kepadamu dari Tuhanmu. Dan jika  tidak kamu kerjakan (apa yang diperintahkan itu, berarti) kamu tidak  menyampaikan amanat-Nya. 
Allah memelihara kamu dari (gangguan) manusia.  Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang kafir”.  QS.Al-Maaidah [5] : 67
Sabda Baginda Rasulullah SAW, "Sampaikanlah dariku,  walaupun hanya satu ayat."
Petikan Minda :
Miskin harta tidak mengapa,
tapi jangan miskin idea dan jiwa.
Miskin idea buntu di dalam kehidupan.

Miskin jiwa mudah kecewa dan derita

akhirnya putus asa yang sangat berdosa.

ASSALLAMUALAIKUM W.B.T

Friday, December 10, 2010

Saman Dan Rasuah






Anda mempunyai saman tertunggak dengan pihak Polis trafik?Sekarang lah masanya anda membayar kerana sempena YES (Year End Sales) diskaun 50%.Cepat!Cepat anda rugi jika ketinggalan dalam merebut peluang ini kerana tahun hadapan belum tentu ada diskaun ini dan pastinya bagai dijanjikan anda tidak akan dibenarkan memperbaharui roadtax dan lesen lagi.Inilah dasar-dasar penyamun tarbus di siang hari,menyamun rakyatnya secara terang-terang tetapi berselindung disebalik undang-undang.

Sekiranya anda kena saman (bukan daripada POLIS)mengatakan anda telah melakukan kesalahan berak dan kencing di laman rumah orang secara terang-terang sebanyak RM1juta,gantirugi itu ini dan lain-lain,adakah anda terus membayar sahaja begitu senang-senang kepada orang yang meyaman anda?Sudah tentu tidak bukan?Pastinya orang yang menyaman anda membawa perkara ini ke Mahkamah Sivil dam satu perbicarakan akan berlangsung bagi membuktikan anda bersalah dalam hal berak ni.Perlu ada bukti-bukti buat mensabitkan kesalahan anda dan hanya Mahkamah sahaja menentukannya.

Samalah halnya dengan saman POLIS ni.Pihak POLIS perlu membuktikan dahulu si pelaku kesalahan trafik di Mahkamah dan atas perintah Mahkamah baharulah pembayaran atas saman boleh dilakukan.Rakyat Malaysia telah di "BrainWash" dan digula-gulakan serta ditakutkan dengan momokan UMNO dan pihak POLIS asal kena saman sahaja terus wajib bayar.Di luar negeri keadaan ini tidak berlaku.Segala proses saman menyaman ini mengikut saluran yang sebenarnya kerana mereka tahu hak mereka sebagai pengguna.

Kini timbul lagi isu POLIS (PDRM) yang paling kuat rasuah.Bukan saya kata,ini benar berlaku kerana umum mengetahui kerana ketakutan disaman yang mana sebenarnya hanya notis tunjuk sebab sahaja,menyebabkan mereka menghulur sedikit kepada anggota POLIS yang menyaman mereka.

Pelbagai usaha dan cara telah dilakukan,gaji dah dinaikan,elaun itu ini,kemudahan itu ini,kempen Jangan Rasuah dan lain-lain tetapi mengapa Rasuah masih lagi berlaku dikalangan anggota POLIS?Tidak perlu kajian lagi sebenarnya,puncanya hanya satu dan yang itulah yang sepatutnya pihak atasan dan Kerajaan patut dan semestinya melakukan buat mengembalikan integriti POLIS di mata masyarakat.

Hanya IMAN dan takwa sahaja mampu membendung gejala rasuah ini.Sekiranya didalam hati setiap anggota POLIS ada IMAN dan takwa yang telah ditanam didalam jiwa mereka,insaaallah gejala ini tidak akan berlaku.Begitu sedih dan pilu dihati dimana kebanyakan anggota POLIS kita ini biarpun beragama ISLAM tetapi mlakukan perkara jijik ini dan sanggup memberikan kepada anak bini mereka makan dan pakai.

Amat memalukan kerana daripada logo POLIS sahaja telah tertera kalimah ALLAH dan RASUL dan sepatutnya mereka menyanjungi dan memuliakannya dan mengamalkan sifat-sifat mulia sebagai seorang pengikut Nabi Muhammad,bukan hanya sekadar sebagai lambang dan logo sahaja.

Semoga keinsafan dan taubat sahaja dapat memgembalikan keharmonian negara kita yang tercinta ini.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...