Ilmu dan Amal

“Hai Rasul, sampaikanlah apa yang di turunkan kepadamu dari Tuhanmu. Dan jika  tidak kamu kerjakan (apa yang diperintahkan itu, berarti) kamu tidak  menyampaikan amanat-Nya. 
Allah memelihara kamu dari (gangguan) manusia.  Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang kafir”.  QS.Al-Maaidah [5] : 67
Sabda Baginda Rasulullah SAW, "Sampaikanlah dariku,  walaupun hanya satu ayat."
Petikan Minda :
Miskin harta tidak mengapa,
tapi jangan miskin idea dan jiwa.
Miskin idea buntu di dalam kehidupan.

Miskin jiwa mudah kecewa dan derita

akhirnya putus asa yang sangat berdosa.

ASSALLAMUALAIKUM W.B.T

Thursday, February 25, 2010

Sana sini untung tetapi ekonomi merudum

Angkasanuri
MAS diumumkan mencatatkan keuntungan RM 610 juta, Proton syarikat yang tradisinya mencatat kerugian saban tahun sebelum ini dilaporkan turut mencatat keuntungan.

Petronas yang selama ini menjadi 'lubuk duit' kerajaan 1Malaysia sudah dijangka terus meningkat dari segi keuntungan.

Bila banyak untung maka sepatutnya banyak le kerajaan 1Malaysia menuai hasilnya sama ada dari segi cukai atau 'pinjaman boleh ubah'.

Bila dah banyak untung maka sepatutnya ekonomi negara menunjukkan prestasi yang memberangsangkan. Begitu juga dengan indeks komposit yang terasnya hasil komoditi utama negara seperti getah dan kelapa sawit juga menunjukkan peningkatan harga di pasaran semasa.

Tetapi yang berlaku adalah sebaliknya. Harga minyak dalam negara dijangka hanya menunggu masa yang sesuai untuk dinaikkan.

Harga tarif elektrik diumumkan ditangguhkan kenaikannya buat sementara waktu. Maknanya naik tetap naik. Paling lewat selepas pilihanraya umum ke 13.

Kemenangan besar Barisan Nasional bermakna 'lesen' kepada kerajaan untuk menaikkan apa-apa yang ditangguhkan sebelum ini. Maka kalau nak merasa ' nikmat' kenaikan kos sara hidup ' Undilah Barisan Nasional'.

Dalam situasi yang lain perbelanjaan dan kedudukan kewangan kerajaan menunjukkan situasi yang membimbangkan. Perbelanjaan mengurus yang diluluskan dalam belanjawan sebelumnya dipotong sehingga dua kali ganda seperti perbelanjaan untuk institusi pendidikan.

Dalam pada itu, hari ini Perdana Menteri 1Malaysia mengumumkan ekonomi negara menguncup 1.7 peratus. Tetapi menurut pandangan beberapa pakar ekonomi sebenarnya kadarnya lebih tinggi lagi.

Jadi persoalannya yang untung sini sana tu mana pergi duitnya?
SUMBER*

p/s : Kerajaan hanya berandaian jika semua Syarikat GLC untung maka semua rakyat mendapt keuntungan bersama..tapi hakikatnya hanya segelintir sahaja merasai nikmatnya..bertukar kereta saban tahun,,bonus berlipat ganda..tapi bagaiman nasib pekerja kilang,nelayan,petani di kampung-kampung yang menghadapi kenaikan hargabarang-barang yang begitu tinggi hinggakan ada yang terpaksam mencatu makanan sendiri demi menyambung hidup ke hari seterusnya..Jika kenaikan elektrik menjdai kenyataan maka rakyat pasti merasa kesan ketara kerana kini serba-serbi menggunakan letrik..Cubalah tiru Kerajaan negeri Selangor yang memberikan diskaun kepada rakyat yang menggunakan air kurang 20mtr padu..Ini pun satu kejayaan..Kena adala sikap memberi kembali kepada Rakyat bilamana sudah banyak Rakyat berkorban dengan cukai san-sini dan tol merata-rata baharulah menjadi Kerajaan kesayangan rakyat..dan sesuai dengan slogan yang dilaungkan bukan nya slogan Kroni diutamakan..rakyat dicengkam..

1 comment:

parapara said...

untungnya masuk poket pihak tertentu....

There was an error in this gadget
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...