Ilmu dan Amal

“Hai Rasul, sampaikanlah apa yang di turunkan kepadamu dari Tuhanmu. Dan jika  tidak kamu kerjakan (apa yang diperintahkan itu, berarti) kamu tidak  menyampaikan amanat-Nya. 
Allah memelihara kamu dari (gangguan) manusia.  Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang kafir”.  QS.Al-Maaidah [5] : 67
Sabda Baginda Rasulullah SAW, "Sampaikanlah dariku,  walaupun hanya satu ayat."
Petikan Minda :
Miskin harta tidak mengapa,
tapi jangan miskin idea dan jiwa.
Miskin idea buntu di dalam kehidupan.

Miskin jiwa mudah kecewa dan derita

akhirnya putus asa yang sangat berdosa.

ASSALLAMUALAIKUM W.B.T

Friday, March 12, 2010

Politiking Melampau Yang Merosakkan Keharmonian dan Kasih Sayang sesama Umat Isla

Sejarah telah membuktikan kepada kita bahawa cinta dan kasih para Sahabat yang sungguh mendalam terhadap Rasullullah SAW dan sebaliknya, telah membuatkan mereka berjuang dan berkorban habis habisan.Hingga nyawa pun sanggup dikorbankan demi cinta. Al hasil dalam tempoh yang sekejap sahaja, ISLAM telah membentuk Negara dan empayar kepada tiga perempat dunia. Demikian bukti bahawa dengan cinta, manusia rela mengorbankan lebih masa dan tenaga hingga memperolihi hasil yang luar biasa.Sedangkan tanpa cinta, sesuatu kerja itu akan di buat dengan sambil lewa dan hasilnya mengecewakan!
Tapi sayang sekali hari ini, umat dunia sudah ketandusan kasih sayang dan cinta ini. Orang miskin tidak sayang pada orang kaya dan sebaliknya, Rakyat tidak sayang pada raja atau pemimpin negaranya, masyarakat tidak sayang pada ulama, bahkan anak anak tidak sayangkan ibu bapa dan isteri tidak menyayangi suami.
Dunia hari ini begitu ketandusan kasih sayang.Keadaannya genting sekali. Manusia saling benci membenci iaitu kebalikan dari berkasih sayang. Akibatnya masing masing saling mencari jalan untuk menyusahkan orang lain. Masing masing saling berprasangka dan saling mencurigai. Paling tidak, saling tidak memperdulikan dan tidak ambil tahu. usaha usaha untuk mengatasinya hampir hampir tidak ada sama sekali.
Benci membenci jadi budaya tradisi yang membuatkan manusia terhina dengan bentuk krisis dan masaalah sesamanya.Kakitangan pejabat mencaci caci Boss mereka di belakangnya.Orang politik saling memaki hamun terhadap lawanya, dan dimaki hamun oleh pengundinya, ulama dihina oleh masyarakat, pemerintah dan menteri menteri nya dimusuhi oleh berbagai lapisan masyarakat dan jadi bahan bualan negatif.Demikian seterusnya yang berlaku dalam realiti hidup hari ini akibat tidak adanya sifat sifat yang cantik untuk membuat manusia saling jatuh hati dan sayang menyayangi.
Mana kasih sayang pengikat perpaduan manusia? Mana keharmonian hidup, ketenangan serta kepuasan?
Kita rindu melihat orang Islam sesama orang Islam (khususnya di Malaysia ini) kasih mengasih di antara satu sama lain dan ketepikan ideologi dan fahman politik masing masing. (Perjalanan politik sekular yang di amalkan di Malaysia telah banyak membawa kerosakan dengan memecah belahkan hati hati masyarakat khususnya masyarakat orang Islam).

Kita ingin melihat orang bukan Islam kasih kepada orang Islam dan sebaliknya. Kita juga rindukan pemimpin yang memberikan kasih sayang kepada pengikutnya dan sebaliknya. Hinggakan kita berkerjasama dengan penuh harmoni dan mesra.
Kita ingin melihat dunia kembali damai, aman, harmoni dan makmur dengan wujudnya kasih sayang sesama manusia.


DARI LAMAN BLOG: HEMBUSAN AMAL4u.

No comments:

There was an error in this gadget
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...