Ilmu dan Amal

“Hai Rasul, sampaikanlah apa yang di turunkan kepadamu dari Tuhanmu. Dan jika  tidak kamu kerjakan (apa yang diperintahkan itu, berarti) kamu tidak  menyampaikan amanat-Nya. 
Allah memelihara kamu dari (gangguan) manusia.  Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang kafir”.  QS.Al-Maaidah [5] : 67
Sabda Baginda Rasulullah SAW, "Sampaikanlah dariku,  walaupun hanya satu ayat."
Petikan Minda :
Miskin harta tidak mengapa,
tapi jangan miskin idea dan jiwa.
Miskin idea buntu di dalam kehidupan.

Miskin jiwa mudah kecewa dan derita

akhirnya putus asa yang sangat berdosa.

ASSALLAMUALAIKUM W.B.T

Wednesday, March 24, 2010

GST : Kerajaan peminta sedekah!!!

GST:Kerajaan boleh umum tengah malam
Dzulfikar Mashoor

KLANG, 24 Mac: Presiden Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC), Syed Shahir Syed Mohamud (gambar)berkata, kerajaan mungkin akan mengumumkan perlaksanaan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) pada waktu tengah malam kelak, sebagaimana mereka mengumumkan kenaikan harga minyak sebelum ini.

"Jangan ingat apabila mereka (kerajaan) diam untuk tidak buat bacaan kedua, mereka boleh buat seperti kenaikan minyak dulu, jam 12 tengah malam," jelas beliau dalam suatu forum di Bukit Raja, malam tadi.

Menurut beliau, kerajaan berbuat demikian sebagai respons kepada rancangan Gabungan Memprotes Kenaikan Harga Minyak dan Barangan (Protes) untuk mengadakan demonstrasi pada minggu lepas.

"Bila kita protes, dia diam. Tetapi, tengah malam, dia naik dan kita tak sedar," jelasnya.

Menurut Ahli Parlimen Klang, Charles Santiago pula, kerajaan terpaksa melaksana GST kerana mereka sedar sumber pendapatan daripada cukai persendirian, petroleum dan korporat kian berkurang disebabkan krisis kepercayaan kepada kerajaan sendiri.

"420,000 profesional telah keluar negara sejak 2007, padahal mereka inilah yang membayar untuk cukai...sebab hilang keyakinan pada negara. (Sejak) 2007, RM9 bilion pelaburan (telah keluar), 2008 (sebanyak) RM26bilion telah keluar negara. 47 peratus dari bajet kewangan dari Petronas (sedangkan) rizab minyak kian berkurang, simpanan minyak pun akan habis," jelasnya.Selanjutnya...

Komen:

Ini bahananya jika kerajaan tidak telus..rakyat akan menderita dengan segala barang yang akan dicukai nanti..hatta nak ke tandas pun akan dicukai kerajaan 5%...huuh..sapa yang suka..mereka dan keluarga mereka sukalah..inilah dia slogan rakyat didahulukan..dgn bebanan yang tak habis2..Ini serupa seperti askar amerika danIsrael punya kerja la..shot first and ask later..Dah beban kan rakyat dengan kenaikan harga barangan yang mencanak2 naik baru nak tanya rakyat..suka dak...mana yang kepala batu..angguk ajer la..macam ayam daging dalam sangkar..padahal awak akan disembelih kemudian..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...