Ilmu dan Amal

“Hai Rasul, sampaikanlah apa yang di turunkan kepadamu dari Tuhanmu. Dan jika  tidak kamu kerjakan (apa yang diperintahkan itu, berarti) kamu tidak  menyampaikan amanat-Nya. 
Allah memelihara kamu dari (gangguan) manusia.  Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang kafir”.  QS.Al-Maaidah [5] : 67
Sabda Baginda Rasulullah SAW, "Sampaikanlah dariku,  walaupun hanya satu ayat."
Petikan Minda :
Miskin harta tidak mengapa,
tapi jangan miskin idea dan jiwa.
Miskin idea buntu di dalam kehidupan.

Miskin jiwa mudah kecewa dan derita

akhirnya putus asa yang sangat berdosa.

ASSALLAMUALAIKUM W.B.T

Saturday, March 20, 2010

AKHIRNYA MEREKA KINI TELAH BERANI 'BERSUARA'

AKHIRNYA MEREKA KINI TELAH BERANI 'BERSUARA'

from Cendawan MALAYA by kulatlapok

Sebahagian orang Asli daripada Persatuan Orang Asli Semenanjung Malaysia (POASM) dan Gabungan Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO) berkumpul di Dataran Perdana berhadapan Jabatan Perdana Menteri bagi menyerahkan memorandum mengenai bantahan dasarpemberimilikan tanah orang Asli.

Dilaporkan lebih 3,000 Orang Asli telah berhimpun di Putrajaya hari ini untuk membantah dasar pemerintah yang dakwa MENINDAS HAK tanah adat mereka. 44 buah bas dari segenap negara berhimpun di Masjid Putrajaya awal hari ini, bagi menyerahkan memorandum bantahan kepada Perdana Menteri Najib Abdul Razak. Antara bantahan mereka iaitu peraturan kerajaan bahawa hanya enam hingga lapan ekar tanahdiperuntukkan kepada setiap ketua rumah.

"Dasar pemberimilikan tanah Orang Asli yang diluluskan Majlis Tanah Negara pada 4 Disember 2009 tidak mencakupi suara dan kepentingan masyarakat kami," kata Pengerusi Task Force Hal Ehwal Orang Asli Selangor Tok Batin Simpan Suda. Memorandum terebut telah ditandatangani 12,000 orang Asli dari Semenanjung tanahair. Masyarakat Orang Asli berpendapat mereka berhak kepada setiap inci tanah yang diteroka oleh nenek moyang mereka. Mereka berkata Dasar yang digubal dan dilulus oleh kerajaan tanpa berunding dengan pihak mereka terlebih dahulu. Mereka bimbang Tanah Adat dan kebudayaan orang Asli akan lupus sama-sekali.

SEKIAN LAMA MEREKA MENJADI TULANG BELAKANG SEBAGAI PENGUNDI TEGAR BN,AKHIRNYA KINI 'MEREKA TELAH BERSUARA'. HIDUNG MEREKA TIDAK BOLEH DICUCUK LAGI.

p/s: Sepatutnya demontrasi ini perlu juga diketuai oleh Ketua PEKASAM yang bukan sahaja membela nasib Orang Melayu malah nasib Masyarakat Orang Asli juga harus dimasukkan dalam agenda perjuangan PEKASAM.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...