Ilmu dan Amal

“Hai Rasul, sampaikanlah apa yang di turunkan kepadamu dari Tuhanmu. Dan jika  tidak kamu kerjakan (apa yang diperintahkan itu, berarti) kamu tidak  menyampaikan amanat-Nya. 
Allah memelihara kamu dari (gangguan) manusia.  Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang kafir”.  QS.Al-Maaidah [5] : 67
Sabda Baginda Rasulullah SAW, "Sampaikanlah dariku,  walaupun hanya satu ayat."
Petikan Minda :
Miskin harta tidak mengapa,
tapi jangan miskin idea dan jiwa.
Miskin idea buntu di dalam kehidupan.

Miskin jiwa mudah kecewa dan derita

akhirnya putus asa yang sangat berdosa.

ASSALLAMUALAIKUM W.B.T

Wednesday, June 30, 2010

Minyak Naik..Orang naik minyak


Ingat lagi berita kera..jaan akan naikkan harga petrol mengikut warganegara dan status rakyat melalui kenderaan meraka..Jangan jadi Melayu Mudah Lupa...hah..selepas 2 bulan tertangguh..ada kemungkinan minyak petrol akan naik..esok..mungkin..bukankah Najib kata ia suka memberikan kejutan..or kezuutan..buat rakyat 1Malaysia agar lebih respek kepada beliau dan juga sebagai pembalasan dendam kerana terpaksa dalam rela menarik kembali kelulusan Judi Bola..Hah..ini sebagai balasan kepada rakyat..rasakan...


Semua merasa bahangnya nanti..dengan tahap gaji rakyat yang rata-rata dibawah paras kemiskinan jika diukur tahap gaya membeli rakyat biasa samada di kampung-kampung atau di bandar..mereka hanya tahu ekonomi negara merudum jika harga sekilo ayam mencecah ke paras rm8 kini..ikan kembong hampir pecah perut mencecah rm7 sekilo..lain-lain biasalah akan mengikut rantaian kenaikan ini..parahnya gaji hanya naik setahun sekali dengan kenaikan maksimum rm30..tapi harga barang keperluan harian naik hampir setiap minggu..


Inilah 1 Malaysia kini..berkokok berderai-derai ekor bergelumang tahi..kera dipulau (Batu)diberikan susu cap Agong..anak sendiri sendiri punya susu la..yang kering dan tanpa khasiat..

*Berita dulu-dulu* di bawah..


Minyak naik 1 Mei 2010, sedia ikat perut

Minyak pasti naik 1 Mei 2010 ini. Dulu kata hanya pada 1 Mei 2010 rakyat akan tahu berapa akan naik (bukan minyak naik tapi dijual tanpa subsidi).

Tapi sekarang kemungkinan akan diumum dua bulan lebih awal (agaknya sebab orang takut beli kereta sebelum 1 Mei 2010, nanti jualan kereta merudum).

Menurut penganalisis permotoran terkemuka iaitu Paul Tan, hanya akhbar Sin Chew yang dapat sedikit maklumat mengenai mekanisma kenaikan minyak pada 1 Mei 2010 ini , iaitu :

1. Satu mekanisma pendaftaran kenderaan akan diadakan pada bulan Mac 2010.

2. Mereka yang ada lebih dari satu kereta hanya layak untuk membeli minyak pada harga subsidi untuk satu kereta sahaja . (Jadilah kenalah pindah daftar kereta atas nama isteri, isteri-isteri ke, anak-anak ke, ayah ke, datuk ke, nenek ke, asalkan masih hidup dan bukan hantu).

3. Mereka yang tiada kenderaan tidak akan dapat subsidi.

4. Jika pengguna menggunakan lebih minyak dalam tempoh sebulan, selebihnya dia akan membeli minyak tanpa sebarang subsidi.

5. Kuota sebulan adalah antara 100 liter ke 300 liter.

6. Kapasiti enjin atau cc kenderaan kemungkinan tidak diambil kira dalam mekanisma ini (mungkin pukul rata).

Bersedialah kita semua untuk ikat perut. Puasa , dapat pahala.

Biar minyak naik, jangan kita naik minyak. Motosikal kan ada, apa susah.

Saturday, June 26, 2010

HAYATI KISAH DI ZAMAN NABI SULAIMAN INI..

HAYATI KISAH DI ZAMAN NABI SULAIMAN INI...
Nabi Sulaiman adalah anak kepada Nabi Daud A.S. Sejak kecil lagi Nabi Sulaiman sudah pandai memberi pendapat yang adil dalam satu-satu hal. Setelah wafatnya Nabi Daud, Nabi Sulaiman membesarkan kerajaan di bawah pimpinannya. Pada suatu hari, Nabi Sulaiman mengadakan perjalanan bersama rombongannya yang terdiri daripada manusia dan jin. Tujuannya adalah untuk melihat kebesaran Allah S.W.T.

Perjalanan mereka pun tiba di tepi laut, tiba-tiba Nabi Sulaiman terpandang suatu benda yang menakjubkan di dalam laut. Dia memerintahkan pada jin Ifrit, “Wahai Ifrit, cuba kamu lihat ke dalam laut, ada suatu benda yang menakjubkan aku, oleh itu kamu bawakan ia kemari”. Jin Ifrit yang sememangnya gagah tak banyak bercakap kerana takut akan murka Nabi Sulaiman dan terus menyelam ke dasar laut, namun dia tidak berjumpa apa-apa.

Kemudian Nabi Sulaiman menyuruh jin yang lain menyelam untuk mendapatkan benda terbabit, namun malangnya jin tersebut pun gagal berbuat demikian. Akhirnya Nabi Sulaiman pun berkata kepada Ashif bin Barkhiya, yakni orang yang mendapat ilmu terus dari Allah, “Sekarang aku perintahkan kepadamu agar pergi ke laut dan dapatkan benda ajaib yang aku maksudkan”. Ashif bin Barkhiya pun menyelam dan terlihat suatu benda yang menyerupai kubah yang diperbuat dari kapur putih.

Dengan kekuatan yang luar biasa, Ashif bin Barkhiya membawa naik kubah ajaib tersebut dari dasar laut dan mempersembahkan kepada Nabi Sulaiman. Apabila Nabi Sulaiman melihat kubah itu dan berkata, “Wah, alangkah indahnya benda ini, tapi mengapakah aku tidak dapat melihat isi kandungan dalam benda ini padahal Allah telah memberikan mukjizat yang mana penglihatanku dapat menembusi segala sesuatu”.

Nabi Sulaiman pun berdoa kepada Allah supaya dia dapat melihat isi di dalam kubah berkenaan dan Allah memperkenankan doanya. Sejurus selepas berdoa, maka terbukalah kubah tersebut dan Nabi Sulaiman melihat ada seorang pemuda yang sedang sujud dan bertasbih memuji Allah. Nabi Sulaiman lalu berkata, “Maha suci Allah lagi Maha Besar”. Mendengar seruan Nabi Sulaiman, maka pemuda itu pun bangun dari sujud lalu memberi salam.

Nabi Sulaiman menjawab salam dan memulakan pertanyaan, “Siapakah kamu wahai pemuda! Adakah kamu malaikat, jin atau pu manusia?” Jawab pemuda itu, “Aku hanyalah seorang manusia biasa”. Nabi Sulaiman bertanya lagi, “Apakah yang membuat kamu memperolehi kemuliaan sedemikian rupa? Apakah amal yang pernah engkau kamu lakukan sehingga Allah menurunkan rahmat dan berkah yang tidak ternilai ini kepada kamu?” Pemuda itu berkata, “Saya berbakti kepada kedua ayah dan ibuku”.

Nabi Sulaiman bertanya lagi, “Bagaimanakah kamu berbakti kepada orang tuamu?” Jawab pemuda itu, “Saya memelihara mereka berdua sehingga mereka lanjut usia. Kedua ayah dan ibuku adalah orang yang soleh, mereka sangat takut dan taat kepada Allah. Sejak saya kecil hingga dewasa, mereka memelihara saya dengan baik sekali, mereka juga selalu mendoakan saya agar saya menjadi seorang yang soleh. Bapa saya meninggal dunia dalam usia lanjut dalam pemeliharaan saya dan yang tinggal hanya ibu saya yang sudah tua, lemah dan sakit serta matanya buta dan kakinya lumpuh”.

Sambung pemuda itu lagi, “Saya satu-satunya orang yang merawat dan menguruskan keperluannya. Saya selalu mengangkatnya untuk mandi dan saya memandikannya. Segala urusan makan dan minum saya uruskan dan sayalah yang menyuap makanan padanya. Ibu saya selalu mendoakan supaya saya dikurniakan ketenangan dan kepuasan dalam hidup serta memberikan saya setelah wafatnya sebuah tempat yang bukan di dunia atau pun di langit. Setelah ibu saya wafat, saya berjalan-jalan di tepi laut dan saya lihat ada suatu kubah dari mutiara. Saya mendekati kubat tersebut dan pintu kubah terbuka. Apabila saya masuk ke dalam, pintu kubah ini tertutup, maka tidaklah saya ketahui sama ada saya berada di bumi atau langit”.

Nabi Sulaiman bertanya, “Kamu hidup di zaman mana?” Pemuda itu menjawab, “Saya hidup di zaman Nabi Ibrahim A.S”. Nabi Sulaiman mengirakan umur pemuda tersebut dan dalam kiraannya umur pemuda itu telah mencapai 14,000 tahun, tetapi tiada satu uban pun pada rambutnya.Nabi Sulaiman lalu bertanya, “Apakah tuan merasakan nikmat Allah? Bagaimana Allah memberikan rezeki padamu dalam kubah ini?” Pemuda itu berkata, “Setelah saya berada di dalam kubah ini, maka tahulah saya bahawa Allah telah menciptakan syurga khusus buat saya”.

Nabi Sulaiman teringin sangat melihat syurga yang pemuda itu katakan. Kemudian pemuda itu pun berdoa kepada Allah lalu susana di dalam kubah yang gelap tiba-tiba bertukar menjadi terang-benderang. Terkejut Nabi Sulaiman sambil berkata, “Maha suci Allah seru sekian alam”. Satu pemandangan yang tak ada di dunia ini terpampang di hadapan Nabi Sulaiman dan rombongannya di mana terdapat pokok-pokok, kebun yang indah, kolam air susu dan madu serta suara-suara yang merdu di dalamnya.

Pemuda itu berkata, “Jika saya lapar, saya makan bermacam-macam buah-buahan yang pelbagai macam cita rasa, semua makanan yang saya ingin akan tersedia dan kalau saya haus, akan tersedia pula bermacam-macam jenis minuman yang paling lazat”. Nabi Sulaiman bertanya lagi, “bagaimana kamu dapat mengetahui siang atau malam?” Jawab pemuda itu, “Apabila terbit fajar maka kubah ini akan menjadi putih dan apabila matahi terbenam kubah ini akan menjadi gelap”. Kata pemuda itu lagi, “Cukuplah, sebab saat ini saya harus mengadap kembali pada Allah untuk solat dan zikir, bertasbih dan mengsucikan serta memuji kebesaranNya”.

Nabi Sulaiman dan rombongannya segera keluar dari kubah tersebut dan pemuda itu berdoa kepada Allah, lalu tertutuplah kembali kubah itu. Nabi Sulaiman termenung sejenak memikirkan peristiwa yang dilihatnya sebentar tadi dan mengarahkan Ashif bin Barkhiya untuk membawa kubah tersebut kembali ke dalam laut di tempat asalnya. Setelah itu Nabi Sulaiman berkata kepada rombongannya, “Untuk pertama kali aku menjumpai tanda-tanda kebesaran dan keagungan Allah, aku bersyukur kepada Allah dan semoga bertambah iman dalam sanubariku. Maha suci Allah dan segala puji bagi Allah dan aku bersaksi bahawa tiada tuhan melainkan Allah, Allah Maha Besar dan tiada daya dan kekuatan apa pun di dunia ini melainkan dengan kehendak Allah S.W.T”.

Thursday, June 10, 2010

Jika Manusia Dah Dibutakan hati.


ADZAB ALLAH bagi manusia-manusia yang tidak mau memanfaatkan pendengaran, penglihatan hati dan pikiran
1. ALLAH akan mengunci mati pendengaran, penglihatan dan DIBUTAKAN MATA hati.
dan Kami adakan tutupan di atas hati mereka dan sumbatan di telinga mereka, agar mereka tidak dapat memahaminya. Dan apabila kamu menyebut Tuhanmu saja dalam Al Qur'an, niscaya mereka berpaling ke belakang karena bencinya. (QS.17:46)
maka apakah mereka tidak berjalan di muka bumi, lalu mereka mempunyai hati yang dengan itu mereka dapat memahami atau mempunyai telinga yang dengan itu mereka dapat mendengar? Karena sesungguhnya bukanlah mata itu yang buta, tetapi yang buta, ialah hati yang di dalam dada. (QS. 22:46)
Mereka itulah orang-orang yang hati, pendengaran dan penglihatannya telah dikunci mati oleh Allah dan mereka itulah orang-orang yang lalai. (QS.16:108)
Dan di antara mereka ada orang yang mendengarkan (bacaan) mu, padahal Kami telah meletakkan tutupan di atas hati mereka (sehingga mereka tidak) memahaminya dan (Kami letakkan) sumbatan di telinganya. Dan jikapun mereka melihat segala tanda (kebenaran), mereka tetap tidak mau beriman kepadanya. Sehingga apabila mereka datang kepadamu untuk membantahmu, orang-orang kafir itu berkata: "Al Qur'an ini tidak lain hanyalah dongengan orang-orang dahulu". (QS.6:25)
Dan siapakah yang lebih zalim daripada orang yang telah diperingatkan dengan ayat-ayat dari Tuhannya lalu dia berpaling daripadanya dan melupakan apa yang telah dikerjakan oleh kedua tangannya? Sesungguhnya Kami telah meletakkan tutupan di atas hati mereka, (sehingga mereka tidak) memahaminya, dan (Kami letakkan pula) sumbatan di telinga mereka; dan kendatipun kamu menyeru mereka kepada petunjuk, niscaya mereka tidak akan mendapat petunjuk selama-lamanya, (QS. 18:57)
dan Kami adakan tutupan di atas hati mereka dan sumbatan di telinga mereka, agar mereka tidak dapat memahaminya. Dan apabila kamu menyebut Tuhanmu saja dalam Al Qur'an, niscaya mereka berpaling ke belakang karena bencinya. (QS.17:46)
Dan barangsiapa yang buta (hatinya) di dunia ini, niscaya di akhirat (nanti) ia akan lebih buta (pula) dan lebih tersesat dari jalan (yang benar). (QS.17:72)
Demikianlah Allah mengunci mati hati orang-orang yang tidak (mau) memahami. (QS. 30:59)
Maka apakah mereka tidak memperhatikan Al Qur'an ataukah hati mereka terkunci? (QS.47:24)
Yang demikian itu disebabkan karena sesungguhnya mereka mencintai kehidupan di dunia lebih dari akhirat, dan bahwasanya Allah tiada memberi petunjuk kepada kaum yang kafir. Mereka itulah orang-orang yang hati, pendengaran dan penglihatannya telah dikunci mati oleh Allah dan mereka itulah orang-orang yang lalai. (QS.16:107 - 108)

2. Selam hidup di dunia disebut seperti binatang ternak menjadi mahluk yang terhina.
Dan di antara manusia (ada) orang yang mempergunakan perkataan yang tidak berguna untuk menyesatkan (manusia) dari jalan Allah tanpa pengetahuan dan menjadikan jalan Allah itu olok-olokan. Mereka itu akan memperoleh azab yang menghinakan. (QS. 31:6)
Dan apabila dibacakan kepadanya ayat-ayat Kami dia berpaling dengan menyombongkan diri seolah-olah dia belum mendengarnya, seakan-akan ada sumbat di kedua telinganya; maka beri kabar gembiralah dia dengan azab yang pedih. (QS. 31:7)
Sesungguhnya binatang (makhluk) yang seburuk-buruknya pada sisi Allah ialah orang-orang yang pekak dan tuli yang tidak mengerti apa-apapun. (QS. 8:22)
Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk isi neraka Jahannam kebanyakan dari jin dan manusia, mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka mempunyai mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar (ayat-ayat Allah). Mereka itu sebagai binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai. (QS. 7:179)

3. Setelah kematian dibalas ALLAH tidak menjadi manusia sudah menjadi binatang ternak bahkan mahluk lain yang tidak pernah dipikrkan oleh manusia.
Dan mereka berkata: "Apakah bila kami telah menjadi tulang belulang dan benda-benda yang hancur, apa benar-benarkah kami akan dibangkitkan kembali sebagai makhluk yang baru?" (QS.17:49)
Katakanlah: "Jadilah kamu sekalian batu atau besi, (QS.17:50)
atau suatu makhluk dari makhluk yang tidak mungkin (hidup) menurut pikiranmu". Maka mereka akan bertanya: "Siapa yang akan menghidupkan kami kembali?" Katakanlah: "Yang telah menciptakan kamu pada kali yang pertama". Lalu mereka akan menggeleng-gelengkan kepala mereka kepadamu dan berkata, "Kapan itu (akan terjadi)?" Katakanlah: "Mudah-mudahan waktu berbangkit itu dekat", (QS.17:51)
Katakanlah: "Apakah akan aku beritakan kepadamu tentang orang-orang yang lebih buruk pembalasannya dari (orang-orang fasik) itu di sisi Allah, yaitu orang-orang yang dikutuki dan dimurkai Allah, di antara mereka (ada) yang dijadikan kera dan babi dan (orang yang) menyembah thaghut?" Mereka itu lebih buruk tempatnya dan lebih tersesat dari jalan yang lurus. (QS.5:60)

4. Mendapatkan kegelapan dan jauh dari hidayah ALLAH
Dan jikalau Kami jadikan Al Qur'an itu suatu bacaan dalam selain bahasa Arab tentulah mereka mengatakan: "Mengapa tidak dijelaskan ayat-ayatnya?". Apakah (patut Al Qur'an) dalam bahasa asing, sedang (rasul adalah orang) Arab? Katakanlah: "Al Qur'an itu adalah petunjuk dan penawar bagi orang-orang yang beriman. Dan orang-orang yang tidak beriman pada telinga mereka ada sumbatan, sedang Al Qur'an itu suatu kegelapan bagi mereka. Mereka itu adalah (seperti) orang-orang yang dipanggil dari tempat yang jauh". (QS.41:44)
Maka apakah kamu dapat menjadikan orang yang pekak bisa mendengar atau (dapatkah) kamu memberi petunjuk kepada orang yang buta (hatinya) dan kepada orang yang tetap dalam kesesatan yang nyata? (QS.43:40)
Maka apakah orang-orang yang dibukakan Allah hatinya untuk (menerima) agama Islam lalu ia mendapat cahaya dari Tuhannya (sama dengan orang yang membatu hatinya)? Maka kecelakaan yang besarlah bagi mereka yang telah membatu hatinya untuk mengingat Allah. Mereka itu dalam kesesatan yang nyata. (QS. 39:22)

5. Bergelimang dengan kesesatan dan dosa serta dibiarkan ALLAH.
Dan (begitu pula) Kami memalingkan hati dan penglihatan mereka seperti mereka belum pernah beriman kepadanya (Al Qur'an) pada permulaannya, dan Kami biarkan mereka bergelimang dalam kesesatannya yang sangat. (QS.6:110)

6.Mendapatkan laknat dari ALLAH dan dibutakan Hatinya.
Katakanlah: "Terangkanlah kepadaku jika Allah mencabut pendengaran dan penglihatan serta menutup hatimu, siapakah tuhan selain Allah yang kuasa mengembalikannya kepadamu?" Perhatikanlah, bagaimana Kami berkali-kali memperlihatkan tanda-tanda kebesaran (Kami), kemudian mereka tetap berpaling (juga). (QS.6:46)
Maka apakah kiranya jika kamu berkuasa kamu akan membuat kerusakan di muka bumi dan memutuskan hubungan kekeluargaan? Mereka itulah orang-orang yang dila`nati Allah dan ditulikan-Nya telinga mereka dan dibutakan-Nya penglihatan mereka. (QS.47:22 - 23)
(Yaitu) orang-orang yang memperdebatkan ayat-ayat Allah tanpa alasan yang sampai kepada mereka. Amat besar kemurkaan (bagi mereka) di sisi Allah dan di sisi orang-orang yang beriman. Demikianlah Allah mengunci mati hati orang yang sombong dan sewenang-wenang. (QS.40:35)

Info diatas sebagai renungan dan nasihat buat mereka yang buta hati tetapi tidak buta mata.Mereka ini hanya mengejar kesenangan duniawi tanpa memperdulikan halal haram.Asal saja dapat memberikan kesenangan dengan habuan harta dunia dan wang ringgit yang melimpah ruah maka apa saja asal jadi duit mereka akan merebutnya.Asal saja dapat memuaskan nafsu-nafsi mereka akan segera mendapatkannya.Inilah dinamakan riak dan takbur serta bongkak kepada Allah ataupun dipanggil kufur nikmat.Semoga Allah memberikan perlindungan kepada hamba-hambamu yang berjuang kejalan Allah.

Monday, June 7, 2010

HOROSSCOP satu lagi agenda Yahudi


Salam,

SOLAT mereka yang membaca ramalan bintang sama ada di akhbar, majalah atau di internet tidak akan diterima Allah selama 40 hari, tidak kira mereka percaya atau sebaliknya kerana perbuatan itu sama seperti berjumpa dengan tukang ramal.

Pensyarah fakulti Syariah dan Undang-undang Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), Nik Salida Suhaila Nik Saleh, menjelaskan perkara itu berdasarkan ulasan ulama terkenal Yusuf al-Qardawi mengenai hukum membaca ramalan bintang.

Katanya, walau seseorang itu tidak membenarkan apa yang dibaca, solatnya tetap tidak diterima selama 40 hari dan jika membaca serta membenarkan pula ramalan itu, maka orang itu dikatakan kufur kepada ajaran Muhammad.

Bagaimanapun katanya, jika membaca dengan tujuan untuk membantah, menjelaskan dan mengingkari amalan syirik, hukumnya dituntut malah menjadi wajib kerana tujuan memberi pengajaran kepada orang lain.

Jelas amalan meramal, membaca dan menaruh sikit rasa yakin apa dikatakan ramalan bintang itu perlu dijauhi mulai hari ini. Ini bukan perkara main-main atau seronok-seronok kerana ia bercanggah dengan hukum Islam.

Perkara itu juga jelas daripada hadis riwayat Muslim bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud, “Sesiapa yang datang kepada dukun kemudian dia membenarkan terhadap apa yang dikatakan olehnya, maka solat orang itu tidak diterima Allah selama 40 hari.”

Perbahasan mengenai minat masyarakat hari ini terhadap ilmu ramalan termasuk membaca horoskop dibincangkan Nik Salida bersama Al-Fadhil Kadi Daerah Temerloh, Badli Shah Alauddin, dalam program Halaqah terbitan TV9 yang disiarkan malam Ahad lalu dengan tajuk Bintang 12.

Program yang mengulas mengenai ayat 105, surah an-Nahl, mengajak penonton menghindari perbuatan berjumpa atau mempercayai tulang tilik dan tukang ramal kerana Allah memberi amaran mengenai golongan pembohong itu. Firman Allah SWT yang bermaksud, “Sesungguhnya yang mengada-adakan kebohongan, hanyalah orang-orang yang tidak beriman kepada ayat-ayat Allah, dan mereka itulah orang-orang pendusta.”

Tidak dinafikan ramai yang mengatakan tujuan mereka membaca ramalan bintang adalah suka-suka tetapi amalan bermula daripada suka-suka itu akhirnya menyebabkan mereka menjadi obses seterusnya terpengaruh dengan apa yang dibaca. Ada kalangan masyarakat hari ini yang melanggan ramalan bintang melalui khidmat pesanan ringkas (SMS) untuk mengetahui apa yang diperkatakan mengenai nasib mereka atau perkara bakal dilalui mereka setiap hari, minggu atau bulan. Sedangkan, perbuatan itu bukan saja merosakkan akidah malah menyebabkan hidup mereka tidak keruan kerana pengaruh ramalan itu sedikit sebanyak memberi kesan kepada aktiviti atau perancangan mereka pada hari itu.

Jika tidak percaya atau untuk suka-suka kenapa hingga melanggan SMS horoskop? Maknanya bangun pagi kita mahu tengok apa yang diramalkan untuk kita hari itu. Begitu juga dengan membaca di akhbar dan majalah, kenapa kita hendak tahu ramalan. Jika katanya dalam bab rezeki apa yang diperoleh tidak setanding kerja dilakukan, maka akan timbul perasaan malas buat kerja sebab rezeki yang dapat sikit saja. Kesan ramalan ini bukan saja pada akidah, juga aspek psikologi.

Daripada suka-suka itu juga apabila kebetulan perkara diramalkan itu benar berlaku ia mula menerbitkan kepercayaan yang akhirnya menyebabkan mereka jatuh ke lembah kepercayaan perkara karut-marut ini. Golongan yang percaya kepada Bintang 12 atau ramalan tukang tilik mengenai untung nasib atau hari baik dan tidak adalah mereka yang tidak percaya ketentuan Allah serta ciptaannya. Allah sudah memberi amaran mengenai golongan itu di dalam al-Quran di mana Allah murka dan mengatakan mereka sebagai golongan pembohongan serta penipu kerana mendahului takdir Allah.

Apa yang dikhuatiri ialah disebabkan ramalan itu umat Islam lupa bahawa setiap sesuatu yang terjadi itu adalah dengan izin Allah dan ini memberi kesan daripada sudut akidah mereka. Jika Allah tidak izinkan perkara itu berlaku, ia tidak akan jadi. Tukang ramal pusinglah daun terup atau biarlah burung dia bercakap tetapi tanpa izin Allah tidak akan berlaku. Malangnya kita tengok, zaman moden ramai yang kembali percaya dan mencari petunjuk daripada zodiak.

Kepercayaan kepada ramalan terutama tukang tilik dan ahli nujum boleh mendatangkan kesan negatif seperti menyebabkan pergaduhan antara suami isteri, permusuhan sesama jiran atau sahabat karib. Contohnya, isteri yang diberitahu mengenai sikap suami atau ramalan bahawa suami akan berkahwin lagi pastinya menyebabkan berlaku perbalahan dan paling malang lagi jika perkara itu tidak benar sama sekali.

Larangan Mempercayai Tukang Tilik

Dari Aisyah r.a. katanya : Ramai orang bertanya kepada Rasulullah SAW tentang kerja-kerja yang dilakukan oleh tukang tenung. Jawab baginda: “Mereka itu tidak benar.” Mereka bertanya lagi: “Kadang-kadang apa yang mereka katakan itu memang benar terjadi. Bagaimana itu?” Jawab Rasulullah SAW, “Ucapan yang benar (dari langit) terdengar oleh bangsa jin lalu dibisikkan ke telinga tukang-tukang tenung seperti ayam betina. Dan mereka tokok tambahkan dengan seratus pembohongan, bahkan lebih.” (Hadis riwayat Muslim)

Tukang tenung dikenali juga dalam masyarakat hari ini dengan istilah ‘orang pintar’, paranormal ataupun tukang ramal nasib yang dipercayai dapat mengetahui nasib seseorang atau perihal ghaib lainnya. Sesungguhnya pengetahuan terhadap perkara ghaib adalah termasuk hal yang menjadi rahsia Allah. Sesiapa yang berkeyakinan bahawa dirinya atau orang lain boleh menguasai perkara ghaib adalah termasuk dalam perbuatan syirik kerana adanya ketergantungan kepada yang selain Allah.

Allah telah berfirman yang maksudnya, “Katakanlah, ‘Tidak ada seorangpun di langit dan di bumi yang mengetahui perkara yang ghaib, kecuali Allah’, dan mereka tidak mengetahui bilakah mereka akan dibangkitkan.” (Surah an-Naml, ayat 65)

Sebagai umat Islam kita tidak harus mempercayai atau membenarkan apa yang dikatakan oleh tukang ramal kerana sesuatu yang mereka katakan mengenai hal-hal yang ghaib itu hanya didasarkan atas perkiraan belaka, atau dengan cara mendatangkan jin-jin untuk meminta pertolongan kepada jin-jin tersebut sesuai dengan apa yang mereka inginkan.

Rasulullah SAW bersabda, “Sesiapa yang mendatangi ‘arraaf’ (tukang ramal) kepadanya, tidak akan diterima solatnya selama empat puluh hari.” (Hadis riwayat Muslim)

Dari Shafiyah r.a., dari sebagian para isteri Rasulullah SAW dari Rasulullah SAW sabdanya, “Siapa mendatangi tukang tenung, lalu dia menanya sesuatu kepada tukang tenung itu, tidak diterima Allah solatnya selama 40 malam.” (Shahih Muslim)

Taksub dengan ramalan

Rasulullah SAW turut berdepan dengan kelompok masyarakat Arab yang taksub dengan ramalan dan kiraan bintang hingga Baginda menyebut akan tiga golongan itu terdiri daripada mereka yang mampu meramal bintang, meramal barang hilang dan melakukan ramalan berdasarkan pergerakan bintang di langit.

Malah, Baginda SAW pernah didatangi beberapa orang yang meminta Baginda meramal masa depan orang Arab tetapi Baginda memberitahu, jika diketahui perkara ghaib nescaya dirinya sudah mendapat kemewahan serta terlepas dari musibah.

Mengulas mengenai sejarah Bintang 12, kepercayaan itu berasal dari Mesopotania, daerah asal orang Babylon terletak antara sungai Tigris dan Euphrates dan kini terletak di tenggara Iraq. Ilmu itu berkembang sejak Babylon kuno 200 tahun sebelum masihi dan secara bertahap.
Amalan dan kepercayaan itu semakin berkembang hingga tahap yang dikenali sebagai horoskop atau Bintang 12 yang mengaitkan keperibadian dengan tarikh lahir berpandukan bintang.

Contohnya bintang Capricorn untuk mereka yang lahir 22 Disember hingga 20 Januari ikut mitos Yunani ialah lambang kambing. Kambing itu bernama Almateus dan pernah beri air pada Dewa Zeus iaitu dewa tertinggi bagi bangsa kuno ketika kecil. Oleh itu, bagi mengenang jasa kambing itu ia dijadikan bintang dan bercahaya di langit. Kesimpulannya, Capricorn itu kambing saja. Di sini pun banyak kambing, tidak perlu tengok ke langit.

Umat Islam perlu renung sejenak adakah bintang ini sesuai dengan peribadi Muslim. Sesuai ke jika umat Islam percaya kepada bintang kambing biri-biri atau lambang orang lelaki gagah tuang air dalam tempayan besar sedangkan banyak perkara lain lebih bermanfaat yang boleh kita fikirkan?

Justeru, umat Islam dinasihatkan supaya menjauhi amalan membaca ramalan bintang atau tukang tilik walaupun untuk suka-suka kerana boleh memberi kesan kepada akidah serta amalan solat yang dilaksanakan... Paling ditakuti kalau ianya menyebabkan kita syirik, maupun sengaja atau tidak. Tiada maaf untuk mereka yang telah syirik...

Sunday, June 6, 2010

Rokok agenda Yahudi.


Zaman ini kita menghadapi pelbagai cabaran samada berbentuk nyata ataupun hanya berbentuk sebgai samaran,bersembunyi disebalik sesuatu yang nampak seperti baik tetapi menyembunyikan keburukan yang amat nyata.Inilah salah satu agenda Yahudi sejak dari zaman Nabi lagi yang berperanan sebagai barah yang meresap kedalam jiwa umat Islam kini.

Membezakan yang mana lebih buruk antara rokok,judi,arak dan zina pasti amat senang pada sesetengah orang dan sukar pada orang lain.Dalam Islam apa sahaja yang memudaratkan pada diri dan juga perpaduan ummah telah jelas lagi nyata adalah haram hukumnya.Sila rujuk pada artikel ini yang mengupas keburukan rokok.Tiada makna kerajaan menaikkan harga rokok dan juga memaparkan gambar-gambar ngeri pada kotak-kotak rokok jika jiwa dan hati nurani tiada kekuatan menghapuskan ketagihan merokok.

Apakah dengan menambah kawasan larangan merokok akan dapat mengurangkan ketagihan mereka?Tiadakah lagi tindakan yang lebih berkesan selain daripada mengurangkan bilangan rokok dalam kotak dan memahalkan harga akan tidak memungkinkan remaja-remaja pra sekolah menengah tidak dapat membeli dan menghisap rokok?Dahulu melihat sahaja remaja yang bersekolah akan kena hambat keliling sekolah oleh guru atau ibubapa mereka.Kini apa yang terjadi?Masing-masing membutakan mata dan menulikan telinga melihat remaja-remaja kini dengan selamba dan sewenang-wenangnya menghisap rokok dikhalayak ramai.

Kita perlu sedar bahawa kehidupan dan kesihatan yang dikurniakan Allah Subhanahu Wata'ala kepada kita hendaklah dijaga dan disyukuri bukan diabaikan dan dibinasakan. Merokok memang tidak membunuh secara terus atau serta merta tetapi racun yang terkandung di dalam rokok itu memudaratkan yang boleh menyebabkan kematian maka perbuatan merokok itu samalah seperti membunuh diri. Allah Subhanahu Wata'ala berfirman dalam Surah An Nisaa' ayat 29 tafsirnya :

"Dan janganlah kamu berbunuh-bunuhan sesama kamu sendiri sesungguhnya Allah sentiasa mengasihi kamu".

Bagaimanakah pulak jika ibubapa sendiri memberi galakan kepada anak-anak untuk merokok.Mungkin tidak secara langsung akan tetapi jika merokok di depan keluarga itu bererti seperti memberikan motivasi kepad anak bahawa merokok itu tidak salah dan tidak merbahaya dan apabila mereka dewasa pasti mereka boleh merokok.



Tiada tindakan yang konkrik dilakukan oleh pihak kerajaan mahupun rakyat sendiri mengenai rokok.Tiada terdengar lagi saya khutbah Jumaat pasal merokok ini.Seperti ini adalah kisah tabu yang tidak perlu dibincangkan dan dilaksanakan dengan sungguh-sungguh.

Amat malang kita di negara yang bertuah ini akan dijajah selamanya dengan bukan sahaja rokok dan pelbagai barangan Yahudi yang menjadi keperluan seharian kita bahkan segala aspek kehidupan kita bagaikan di atur mereka.Tidak akan berjaya dan berubah umat itu dengan sendirinya kecuali mereka sendiri menyedari dan mengubahnya dengan tangan-tangan mereka sendiri.Wallahhualam

"Up to 12 Hrs Protection"


Saya terbaca dari blog sahabat ni..berkenaan pampers,playstation dan maggi..tapi saya lebih berminat dengan kupasan beliau yang mengatakan "Up to 12 hours protection"mengenai pampers atau lampin pakai buang selepas 12 jam..

Beginilah Yahudi meracuni pemikiran org Islam dengan produk-produk mereka yang pada zaman datuk nenek kita dulu langsung tak terfikir akan begini jadinya.Membiarkan bayi bergelumang dengan tahi dan najis selama 12jam sesuatu yang tidak termasuk di akal datuk nenek kita dahulu..Saya diperbesarkan dengan lampin kain kasa atau lampin kain kapan.Setiap hari kain lampin akan bersidai dilaman rumah kerana saban waktu perlu dibasuh dengan bersih.Kami yang tua akan menolong ibu membasuh kain lampin adik-adik yang kecil dan menyidainya.Dari situ sedikit sebanyak memupuk semangat kerjasama dan saling tolong menolong sesama adik beradik.Tiada rasa geli atau marah kepada adik yang kencing atau berak dalam lampin.Jadi adik kami tidak akan sempat bermain dengan najis nya kerana sensitifnya ke atas najis itu.

Dibandingkan dengan situasi kini,jika benarlah kain lampin pakai buang boleh menyimpan najis bayi sehingga 12 jam ada tak kemungkinan ibubapa yang teramat malas atau teramat sibuk membiarkan sahaja bayi mereka sehingga 24jam bergelumang dengan najis?Tak mustahil fenomena ini akan berlaku.Bayi mereka akan biasa dengan najis dan apabila mereka membesar segala bentuk najis sudah tidak menghairankan pada mereka.Oleh yang demikian akan lahirlah generasi yang mati akal kerana kenajisan telah memenuhi otak mereka dimana disinilah pemimpin-pemimpin begitu terbentuk.Satu Malaysia akan menuju kehancuran kerana segala najis ini..judi,arak,berzina,pelacuran adalah tidak menghairankan lagi buat mereka kerana sejak bayi mereka telah bergelumang dengan najis.

Marilah kita berjuang kembali ke Jalan Allah..kembalilah seperti kita dizaman datuk nenek kita dulu.Gunalah lampin kain..boleh dibersihkan dan dibasuh agar bayi kita tidak bergelumang dengan najis.Selain jimat wang,jimat tenaga kita juga dapat menghalang budaya najis menyerap kepada generasi kita..Wallahhuallam

Tuesday, June 1, 2010

Tindakan Ganas Israel dikutuk!!!


Dunia telah dikejutkan dengan tindakan ganas Zionis
Israel membunuh 19 orang sukarelawan konvoi
bantuan di kapal Freedom Flotilla atau dikenali juga
kapal Mavi Marmara di perairan antarabangsa.

Tindakan melampau ini dikutuk dan dikecam habis
oleh semua pencinta keamanan dan kaum muslimin
di seluruh dunia. Berita tentang pengepungan Gaza
telah mengakibatkan kebuluran dan keadaan di Gaza
tenat ditambah lagi serangan bantuan kemanusiaan
di kapal Freedom Flotilla ini sememangnya menunjukkan
Israel tidak berhati perut.

Sama-sama kita membuat bantahan dengan menyertai
mana-mana group Save Palestine serta memboikot
lebih banyak produk dan servis mana-mana company
yang menyumbang kpd Israel dan sekutunya Amerika.

Seruan dilaungkan penuh kesedaran kepada semua
Blogger Malaysia supaya memboikot Starbucks dan tidak
lagi minum di sana kerana company Starbucks jelas
menyumbang pendapatannya secara terus kepada Israel.

Kita berjuang dgn cara masing-masing. Jangan bayar 1 sen
pun kepada mana-mana company yang ada kaitan dgn
Israel dan sekutunya Amerika. Ini termasuklah Adobe, Dell,
Microsoft, Intel dan semuanya. Walaupun x dpt cara alternatif
tapi pepandaila cari jalan jgn bayar satu sen mengalir ke kantung poket mereka ini.

Berita berkaitan di sini dan sini dan di sini senarai nama rakyat Malaysia terlibat

Share It

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...