Ilmu dan Amal

“Hai Rasul, sampaikanlah apa yang di turunkan kepadamu dari Tuhanmu. Dan jika  tidak kamu kerjakan (apa yang diperintahkan itu, berarti) kamu tidak  menyampaikan amanat-Nya. 
Allah memelihara kamu dari (gangguan) manusia.  Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang kafir”.  QS.Al-Maaidah [5] : 67
Sabda Baginda Rasulullah SAW, "Sampaikanlah dariku,  walaupun hanya satu ayat."
Petikan Minda :
Miskin harta tidak mengapa,
tapi jangan miskin idea dan jiwa.
Miskin idea buntu di dalam kehidupan.

Miskin jiwa mudah kecewa dan derita

akhirnya putus asa yang sangat berdosa.

ASSALLAMUALAIKUM W.B.T

Saturday, June 1, 2013

Salah faham tentang ISLAM

2013-05-25_090839
Wartawan dan pengarang Swiss, Roger Du Pasquier pernah berkata, “Di Barat, sama ada Kristian atau agama lain, tidak pernah benar-benar mengenali Islam. Sejak mereka melihat ia muncul di pentas dunia, Kristian tidak pernah berhenti menghina dan memfitnah untuk mencari justifikasi untuk melancarkan perang ke atasnya.”
Kali ini saya ingin memuatkan 10 salah faham terbesar mengenai Islam dari kaca mata masyarakat dunia. Semoga memberi pendedahan kepada kita semua terhadap salah anggap yang berlaku dan dapat menjawab setiap persoalan yang dilemparkan kepada agama kita.

10. Muslim adalah Arab

Silap Faham : Semua orang Islam adalah orang Arab
Imej biasa seorang muslim dalam pemikiran Barat adalah seorang lelaki berserban gelap Arab dengan janggut yang panjang. Walau bagaimanapun, imej ini adalah sebahagian daripada minoriti umat Islam. Arab terdiri daripada hanya 15% daripada penduduk Islam di dunia.  Fakta menunjukkan bahawa penganut agama Islam di Timur Tengah adalah yang ketiga, dengan Asia Timur pada tangga pertama (69%) dan kawasa benua Afrika (27%) pada tangga ketiga. Satu lagi salah faham yang biasa ialah bahawa semua orang Arab beragama Islam. Yang sebenarnya, walaupun majoriti orang Arab Islam (75%), terdapat banyak agama-agama lain yang diamalkan oleh orang Arab termasuk Kristian dan Yahudi.

9. Muslims and Jesus

Silap Faham : Orang Muslim membenci Jesus
Sebenarnya banyak persamaan fakta sejarah diantara Kristian dan Islam. Sebenarnya ramai yang tak tahu bahawa orang Islam mengakui bahawa Jesus adalah salah seorang daripada utusan Tuhan (Allah), iaitu dikenali sebagai Nabi Isa. Seseorang muslim itu harus beriman dan percaya kepada kelahiran suci Maryam dan mukjizat-mukjizat yang terdapat pada Nabi Isa (Jesus). Nabi Isa (Jesus) turut disebut di dalam kitab suci Al-Quran di dalam pelbagai surah dan baginda (Nabi Isa / jesus) sering dirujuk contoh tauladan yang mulia dan terpuji. Walaubagaimanapun, perbezaan utama diantara kepercayaan penganut Kristian dan Islam, adalah Islam tidak meletakkan Jesus sebagai tuhan. Gambar diatas menggambarkan Islam mempercayai Nabi Isa sebagai penyelamat manusia di akhir zaman.

8. Hak Kanak-Kanak

 
Silap Faham : Kanak – kanak tidak mempunyai hak

Kanak-kanak, mengikut undang-undang Islam, mempunyai hak yang pelbagai. Salah satunya ialah hak dipelihara dan dibesarkan dengan baik dan diberi pendidikan. Islam menggalakkan kanak-kanak dibesarkan dengan baik kerana ia adalah tanggungjawab seorang dewasa untuk membesarkan anaknya untuk menjadi seorang dewasa yang bermoral dan beretika. Anak-anak juga perlu diberi layanan yang adil. Apabila memberi hadiah wang,  mereka semua harus mendapat jumlah yang sama dan tidak harus ada pilih kasih di kalangan mereka. Kanak-kanak  dibenarkan untuk mengambil sedikit daripada harta ibu bapa mereka untuk menampung perbelanjaan bagi diri, walaupun jika ibu bapa enggan memberikan mereka perbelanjaan yang sepatutnya untuk hidup. Seorang kanak-kanak juga tidak dibenarkan untuk dipukul di muka atau dirotan oleh apa-apa lebih besardaripada sebatang pensil.

 

7. Agama Yang Tiada Toleransi

Silap Faham : Islam tidak boleh bertolak ansur kepada agama-agama lain
‘Bunuh orang kafir’ adalah frasa yang ramai orang percaya bahawa ini adalah ideologi orang Islam terhadap orang bukan Islam. Ini adalah satu gambaran yang tidak betul undang-undang agama Islam. Islam sentiasa diberi penghormatan dan kebebasan beragama kepada semua agama.
Dalam Al-Quran mengatakan:
‘Dan jangan sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu kepada tidak melakukan keadilan. Hendaklah kamu berlaku adil (kepada sesiapa jua) kerana sikap adil itu lebih hampir kepada taqwa’. (Surah al-Ma’idah : 8)
Terdapat banyak contoh sejarah toleransi Islam terhadap agama lain. Salah satu contoh adalah apabila Khalifah Umar menjadi  penguasa Jerusalem dari 634 hingga 644 Masihi. Dia memberikan kebebasan kepada semua lapisan masyarakat agama dan berkata bahawa penduduk bandar adalah selamat dan tempat ibadat mereka tidak akan diambil dari mereka. Beliau juga telah menubuhkan mahkamah yang telah ditetapkan kepada minoriti bukan Islam. Apabila beliau akan melawat kawasan suci (holy areas) beliau akan meminta ketua Kristian, bapa Sophronius (Christian patriarch Sophronius - gambar atas) untuk menemaninya.

6.  Jihad

Silap Faham : Jihad bermaksud membunuh demi tuhan
Makna sebenar bahasa Arab perkataan jihad adalah perjuangan. Terdapat banyak bentuk jihad tetapi yang paling penting adalah jihad al-nafs (jihad melawan nafsu diri), jihad bil-lisan (jihad dengan menjaga percakapan), yad bil jihad (jihad dengan menggunakan tindakan), dan Jihad bis Saif (jihad dengan menggunakan pedang). Setiap jihad berada pada kedudukan berbeza dan ia telah diriwayatkan bahawa Nabi Muhammad pulang dari pertempuran dan berkata, ”Kita telah pulang dari jihad yang lebih kecil (yang pergi ke medan peperangan) kepada jihad yang lebih besar (perjuangan jiwa).
Ini bermakna bahawa Islam mementingkan berjuang menentang nafsu diri dan jiwa, lebih penting daripada jihad dalam  perang. Mati syahid tidak hanya mati di medan perang. Seseorang yang meninggal dunia semasa menunaikan haji di Mekah, seorang wanita yang meninggal dunia semasa melahirkan anak, atau seseorang yang mati dalam kemalangan kereta ketika beliau dalam perjalanan ke masjid, semuanya diberi kemuliaan syahid.
.

5. Perkahwinan Kanak-Kanak

Salah faham: Nabi Muhammad adalah pedophile ( bermaksud sumbang mahram / salah laku seks terhadap kanak-kanak)
Walaupun ia adalah benar bahawa baginda berkahwin dengan  Aisyah yang pada usia sembilan tahun, tetapi itu bukanlah sesuatu yang dipanggil  pedophilia. Sejarah pada waktu itu menunjukkan, dan juga didalam Islam,  umur di mana seorang perempuan telah dianggap bersedia untuk berkahwin adalah setelah mencapai akil baligh. Perkara ini juga adalah terdapat dalam Bible, dan masih digunakan hari ini untuk menentukan umur perkahwinan di banyak kawasan di dunia. Ini adalah sebahagian daripada norma manusia.
Aisyah (Isteri Nabi Muhamad)  berkahwin setelah baligh 3 tahun sebelum perkahwinan. Dia telah mencapai umur akil baligh. Dan lelaki atau perempuan, menurut di sisi undang-undang Islam, mereka bertanggungjawab atas segala tindakan mereka di bawah undang-undang Islam. Pada waktu ini, mereka dibenarkan untuk membuat keputusan sendiri dan bertanggungjawab terhadap tindakan mereka.
Dalam Islam juga, adalah menyalahi undang-undang untuk memaksa seseorang untuk berkahwin dengan seseorang jika mereka tidak mahu berkahwin. Tidak ada sebarang petunjuk bahawa masyarakat pada zaman itu mengkritik atau mengecam gadis  yang berkahwin pada usia muda. Sebaliknya, perkahwinan telah digalakkan oleh keluarga gadis dan telah disambut oleh masyarakat umum.
.

4. Keganasan Tentera Muslim

Salah faham: tentera Islam adalah orang yang tidak bertamadun dan biadab semasa perang
Ini agak berlawanan kerana terdapat sepuluh peraturan perng yang setiap tentera Islam mesti patuhi:
1. Jangan melakukan pengkhianatan
2. Tidak menyimpang dari jalan yang lurus
3. Jangan merosakkan mayat
4. Jangan membunuh kanak-kanak
5. Jangan membunuh wanita
6. Jangan membunuh lelaki tua
7. Tidak memudaratkan atau membakar pokok
8. Jangan memusnahkan bangunan-bangunan
9. Tidak memusnahkan tanaman musuh, melainkan jika digunakan untuk makanan
10. Membiarkan orang yang menumpukan hidup mereka kepada perkhidmatan monastik
Semasa perang salib, apabila Salahuddin menewaskan tentera Frank, baginda memberi penghormatan kepada tentera Frank yang dikalahkan dan membekalkan mereka dengan makanan dan semasa perang salib ketiga apabila musuh Salahuddin, raja Richard jatuh sakit, Salahuddin menghantar kepada baginda hadiah buah-buahan dan kuda.

3. Hak Wanita

Salah faham: Wanita tidak mempunyai hak dalam Islam
Imej bagi seorang wanita memakai tudung dari kepala ke kaki, adalah seorang wanita yang mendapat tidak mendapat keadilan. Dan terdapat negara-negara Islam di dunia yang melaksanakan banyak hukuman yang keras terhadap wanita, ini tidak harus digambarkan sebagai undang-undang Islam. Kebanyakan negara-negara ini mempunyai perbezaan budaya yang bertentangan dengan ajaran Islam. Perkara ini harus diperhatikan bahawa semasa zaman sebelum ketibaan Islam, wanita telah digunakan untuk memuaskan nafsu sahaja dan tidak mempunyai kebebasan. Kelahiran anak perempuan dalam keluarga dianggap penghinaan dan amalan pembunuhan bayi perempuan adalah tidak terkawal.
Apabila Islam datang, agama ini melarang keras amalan pembunuhan bayi perempuan. Islam telah memberikan kembali hak asasi manusia yang banyak kepada wanita. Seorang wanita Islam dibenarkan untuk menolak dan menerima apa-apa pinangan untuk berkahwin dan mempunyai hak untuk memohon perceraian.  Juga dalam segi pendidikan, seorang wanita yang bertanggungjawab dan diwajibkan untuk mencari ilmu demi kebaikan dirinya dan masyarakat.
Pada waktu ini, banyak wanita telah dieksploitasi dengan iklan produk  yang mendedahkan aurat. Manakah yang lebih melindungi wanita? Islam atau undang-undang ciptaan manusia? :)

2. Disebarkan Melalui Pedang

Salah faham : Islam telah tersebar dengan pedang
Sejarawan De Lacey O’Leary mengatakan “Sejarah menjelaskan  bahawa legenda tentera Islam fanatik yang menyerang dunia dan memaksa memeluk Islam dengan pedang terhadap bangsa yang ditawan adalah salah satu mitos yang paling hebat yang tidak masuk akal dalamsejarah dunia yang pernah terjadi. “
Tidak ada catatan dalam sejarah yang menunjukkan orang yang dipaksa oleh mata pedang untuk memeluk agama Islam. Apabila Islam tersebar melalui negara, mereka akan menubuhkan gereja persendirian dan rumah-rumah ibadat untuk orang bukan Islam yang tinggal dibawah pentadbiran mereka dan kerana akhlak yang baik yang mereka telah terima, mereka sendiri tertarik untuk menukar agama.  Orang yang melihat sejarah dan gemar berfikir akan menyedari bahawa satu kumpulan kecil orang tidak boleh memaksa orang lain untuk menjadi ahli-ahli agama mengikut kehendak mereka.
Dan yang paling menarik untuk direnungkan, adalah  apabila tentera Mongol menyerang dan menakluki sebahagian besar empayar Islam, dan tentera Mongol tersebut bukannya memusnahkan agama Islam, malah  mereka pula menerima pakai ajaran Islam dalam kehidupan mereka.

1. Islam Itu Pengganas

Salah faham: Islam adalah pengganas
Ini setakat ini, ini merupakan salah tanggapan terbesar Islam, memandangkan media memberikan  imej tidak adil oleh dan sikap stereotaip  awam (barat). Kenapa tentera Amerika atau Israel yang menembak orang awam yang dilabelkan sebagai ’ pembenci jenayah’, tetapi apabila seorang Muslim membuat tembakan balas untuk mempertahankan diri atau keluarga mereka, akan cepat dianggap sebagai ’keganasan’?
Pihak media juga telah menggambarkan Islam sebagai suatu kultus atau kumpulan dimana jika kita menyertai kita menjadi seorang pengganas dan yang kini merupakan sebahagian daripada agenda. Walau bagaimanapun, di seluruh dunia, Islam dalam bentuk sebenar adalah sebagai satu cara hidup. Terdapat banyak ayat di dalam al-Quran yang menentang idea keganasan. Antara ayat-ayat ini termasuk ”berperang di jalan Allah orang-orang yang memerangi kamu tetapi tidak melampaui batas-batas SyariatNya. Allah tidak menyukai orang-orang yang melampaui batas.”
 Tiada tempat dalam Islam, sama ada dalam al-Quran atau ajaran Muhammad, yang menggalakkan pembunuhan orang yang tidak berdosa.
sumber : http://infokinie.blogspot.com

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...