Ilmu dan Amal

“Hai Rasul, sampaikanlah apa yang di turunkan kepadamu dari Tuhanmu. Dan jika  tidak kamu kerjakan (apa yang diperintahkan itu, berarti) kamu tidak  menyampaikan amanat-Nya. 
Allah memelihara kamu dari (gangguan) manusia.  Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang kafir”.  QS.Al-Maaidah [5] : 67
Sabda Baginda Rasulullah SAW, "Sampaikanlah dariku,  walaupun hanya satu ayat."
Petikan Minda :
Miskin harta tidak mengapa,
tapi jangan miskin idea dan jiwa.
Miskin idea buntu di dalam kehidupan.

Miskin jiwa mudah kecewa dan derita

akhirnya putus asa yang sangat berdosa.

ASSALLAMUALAIKUM W.B.T

Tuesday, August 14, 2012

Ramadhan yang pergi..Syawal yang menanti




Assalamualaikum,

Saudara/i yang dikasihi Allah,



Detik-detik jam itu terus berdetik ..tik, tik, tik...menandakan masa pertemuan itu semakin hampir. Lihatlah jam mu wahai saudaraku - tafakur sebentar..tik, tik, tik..Ia semakin hampir . 

Maka Ramadhan datang - membawa Rahmat yang tidak terbilang. Sudahkan kita rancang - program-program untuk diri, isteri dan anak-anak?. Sudahkah kita NIATkan - azam sekuat-kuatnya - INI ADALAH RAMADHAN YANG TERBAIK BUAT AKU.  Sudahkan kita solatkan Hajah pada Allah sujud minta Petunjuk pada Dia - minta RAMADHAN YANG TERBAIK BUAT KITA DAN KELUARGA KITA sehingga berlaku Tarfau Darajah - Tertingkat Darajah lantaran Dapat Takwa itu yang dinyatakan " MUGA-MUGA" bukan satu jaminan bagi semua - tetapi Jaminan bagi yang Ihtisab Fi Ramadhan..Memasuki dan menjalani Ramadhan dengan penuh Keinsafan-Khauf wa Raja - ikhlas.

Kata Al Ghazali - Puasa Khusus itu adalah menjaga sehingga tidak terbatalnya PAHALA puasa . Tidak cukup hanya jaga-jaga jika TERBATAL PUASA!. Itu Puasa orang Umum. Kita ini -Jannatul Khuld jadi tuntunan kita - tentunya Khusus martabat kita. Khusus itu jaga mulut, jaga mata, jaga telinga, jaga tangan - jaga semua deria anggota...

Tetapi ada lagi satu Martabat - Khususul Khusus...Dia jaga Minda & Hati dia ...Khushuk wa Tawaduk bi zikrillah fi kulli saatin - pada setiap waktu dan ketika. Dia bangun malam menangis depan tuhan - dia meratap dengan Al Quran - dia merintih minta keampunan..
Dia istiqamah dalam situasi itu sebulan ...muga terdidik HATTA DI LUAR RAMDHAN...

Disana Allah telah siapkan module-module Ramadhan sesuai dengan " Lesson Plan " yang terminal objectivenya " Agar terdidik dengan Taqwa pada Akhir masa Latihan ". Wah - Maha Pengasih dan Penyayang Allah - bukan sahaja di berikan Objectivenya. .tetapi juga di beri Module-module nya ...jika di lalui hamba-hambanya dengan penuh penghayatan - Jaminan Allah - TAQWA - Muflihun - itu sebagai Ganjaran.

Module yang pertama adalah Niah . Uhh- bukan Niat-niat puasa yang biasa-biasa itu Pak. Ya itu Wajib kita lakukan diwaktu Malam. Itu Pasti-InsyAllah kita lakukan. Tetapi Niah - untuk JADIKAN RAMADHAN INI YANG TERBAIK BUAT KITA - JADI PELATIH TERBAIK PAK !...Kata Allah dalam Surah Al Mulk - AIYUKUM AHSANU AMALA...SIAPAKAH YANG TERBAIK AMALNYA DIKALANGAN KAMU..Satu Niat yang disaluti dengan BURNING DESIRE ..yes BURNING DESIRE ! KEMAHUAN YANG SUNGGUH2 ! satu Azom yang Bulat - AKAN BERUSAHA MENJADIKAN RAMADHAN INI YANG TERBAIK..IN THE EYES OF ALLAH..Amin ya Rabb. Habis..

Module yang kedua solat Tarawikh. Ya banyak sudah tahun kita Tarawikh. Apa bezanya tahun ini ? Apa hikmah disebalik anjuran solat Tarawikh berjemaah dimasjid/surau ? Ya - kalau akal kita yang terpandu dengan hidayah ini - mengatakan - Allah mahu mendidik kita dengan Cinta jalan ke Masjid-cinta berada di rumah Allah - cinta menghidupkan malam. Dikatakan di zaman Rasulullah dahulu - di madinah al  munawarah  waktu malam biasanya - bunyi macam " LEBAH " ...kedengaran sana-sini Umat berdoa, bertilawah, berzikir ..bunyi macam "LEBAH"..begitulah kata ahli seerah ..ya malamnya hidup. Ya siangnya cari rezeki - malamnya untuk Allah !..Tarawikh mendidik kita yang selalu ponteng solat jamaah di surau/masjid agar - lepas ini SENSITIVE - kerana yang dikasihi Rasulullah saw- hatta BERPAPAH pun tetap mahu kemasjid ...Itulah Ikutan kita yang abadi..

Module yang ketiga SAHUR. Ya kita ingat Surah Muzammil Allah suruh kita bangun malam. Bangunkan anak dan isteri untuk solat malam bersama kita. Mahu bersahur mesti bagun sebelum subuh - mesti bersiap-siap kemudian mahu kemasjid solat subuh. Jadi bangun SAHUR itu sahaja indirectnya Allah melatih kita, anak-anak kita dan isteri kita untuk BANGUN MALAM - solat Malam-Qiamulail ! Ia bukan setakat makan-makan - ya itu Sunnah - kita mesti kuat melaksanakannya. Tetapi tersirat disana Hikmah untuk bangun Malam-bangunkan solat kita, sujud, kita, tasbih kita, istigfar kita sebelum akhirnya Makan Sunnah - Sahur namanya. Jika ini dapat kita budayakan selama 30 hari - maka DILUAR Ramadhan - tentunya nanti ia Jadi Biasa. Kerana Sub-conscious mind kita telah terdidik dengan bangun Malam &  SAHUR - puasa sunat -  barakah latihan 1 bulan Ramadhan. Maka kalau terus kita lakukan - ia akan BERBUDAYA jadi Biasa - HABITS kata-kata ahli Psikologi. HABITS INILAH YANG MAHU DIBENTUK..

Module yang seterusnya adalah SAUM itu sendiri . Ya sudah kita kongsikan dipermulaan bicara- Puasa Khusus dan Khususul Khusus. Ya 1 bulan didik SIFAT kehambaan itu . Kita hamba - tunduk patuh pada Allah. Mana mungkin segala deria kita terjaga - telinga, mata, dan lain-lain kalau HATINYA tidak tunduk. Maka segala wasilah dipacu - Solat pada waktunya, sedekah, zikrullah, tilawah , tadabur, doa,  tafakur dsb semua kita apply - tujuannya - agar dalam kita berpuasa - kita dapat betul-betul mendidik HATI ini tunduk pada Akhalq, tunduk pada Shariaat dan bukan tunduk pada NAFSU. Allah gari para syaitan, Allah hantar para Malaikah mendoakan - alam keliling juga terus mendoakan para Solihin yang sedang beraksi dipentas Ramadhan. Seolah-olah tepukan gemuruh untuk kita terus  maju-maju ..ke shurga ..maju-maju terus atasi kelemahan - latih-latih agar berjaya nanti DI LUAR Ramadhan..

Module yg ini penting - yang ramai tewas- ia penentu juga..ia itu BERBUKA. Cuba kita Halusi tabiaat Nabi masa berbuka dan apa doa nabi ketika berbuka ? Di negara kita tercinta - dengan kemewahan terbentang - agak susah bagi ramai kita mahu mencapai sasaranZERO PASAR RAMADHAN-macam ZERO DEFECT dalam dunia Kualiti! Tetapi cuba kita usahakan tahun ini. Sederhana dalam makan- terus bangun pergi solat Mahgrib berjemaah dimsajid/surau- kemudian balik kalau perlu, baru kita makan-itupun sedikit sahaja agar tidak terganggu solat Tarawikh kita. Jika tak perlu - cukup kalau ada sedikit makan/MORE kata orang Jawa.. selepas tarawikh.

Apa doa ketika kita berbuka ? ALLAHUMALAKA SUMTU WA ALA RIZ KI KA AFTARTU...YA Allah kerana Mengharap Redhamu aku Berpuasa dan DENGAN Rezekimu aku berbuka..Cuba kita halusi doa ini. Kita berpuasa dalam mencari RedhaNya bukan yang lain dan KITA menyakini dengan sungguh-sungguh bahawa REZEKI adalah dari Allah. Ya KEYAKINAN sehingga kita menyebut WA ALA RIZKIKA-DENGAN REZEKIMU - REZEKI YANG DATANG DARIMU..kita menyatakan semua makhluk ini hanyalah PERANTARA..yang memberi REZEKI sebenarnya adalah Allah. Dia lah AR RAZAQ. Keyakinan ini kita nyatakan ketika BERBUKA...kita sedar diri kita - kita sentiasa pasrah pada Dia dalam REZEKI kita. Itulah HAMBA. BERBUKA mendidik jiwa HAMBA..jika kita faham.

Ada lagi Module-module lain - Zakat salah satunya. Tetapi cukuplah buat kita terutama kita yang sudah lama menjalani Tarbiyah Harakiah - tentu lebih jauh lagi kefahamannya. Jika ada kesempatan Pak Syed akan cuba kongsikan Ibrah module-module Ramadhan yang lain..

Wal hasil - jika kita jalani beginilah caranya - sekurang-kurangnya - maka Objektif asal Allah swt mengadakan latihan ini - La al laku Tat taqun  itu InsyAllah dengan Rahmat Allah kita akan perolehi - dan BERERTI sungguh Shawal itu - Perayaan bagi yang menang..ya - TAKBIR bagi yang menang setelah menjalani training yang LUAR BIASA..BUKAN yang Biasa-biasa !

Formulanya MENGHAYATI RAMADHAN YG BERKUALITI + RAHMAT ALLAH = TERCAPAI TAKWA (TERANGKAT DARAJAH DISIS ALLAH)
Amin - terimalah doa kami Ya Allah

Di pengakhiran ini ...di pinggir masuknya Ramadhan Al Mubarak ini - marilah sama-sama kita menangis sebagaimana menangisnyaImam Shafie dalam shaernya yang dilagukan oleh Raihan ...http://www.youtube. com/watch? v=2gVOSs1ypS4

Wahai Tuahan ku tak layak ke shurgamu,
Namun tak pula aku sanggup ke nerakamu,
Ampunkan lah dosa-dosaku dan terima taubatku,
Sesungguhnya Engkaulah Pengampun dosa-dosa besar...

Ikhawan sekelian - marilah kita saling berdoa untuk sesama kita agar kita dapat mencapai cita-cita ini RAMADHAN YANG TERBAIK BUAT KITA ,,buat kita, isteri kita, anak-anak kita, kaum keluarga kita...AMIN YA RABB..

Jangan lupa selitkan namaku yang penuh dosa ini...

Selamat Hari Raya Aidil Fitri dan Maaf Zahir Batin buat semua pembaca DariMindaku...


*sumber

No comments:

There was an error in this gadget
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...