Ilmu dan Amal

“Hai Rasul, sampaikanlah apa yang di turunkan kepadamu dari Tuhanmu. Dan jika  tidak kamu kerjakan (apa yang diperintahkan itu, berarti) kamu tidak  menyampaikan amanat-Nya. 
Allah memelihara kamu dari (gangguan) manusia.  Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang kafir”.  QS.Al-Maaidah [5] : 67
Sabda Baginda Rasulullah SAW, "Sampaikanlah dariku,  walaupun hanya satu ayat."
Petikan Minda :
Miskin harta tidak mengapa,
tapi jangan miskin idea dan jiwa.
Miskin idea buntu di dalam kehidupan.

Miskin jiwa mudah kecewa dan derita

akhirnya putus asa yang sangat berdosa.

ASSALLAMUALAIKUM W.B.T

Saturday, April 6, 2013

Hari-hari update blog, iman tak nak di update?



Nasyid Raihan ni pernah dengar? "iman adalah mutiara, di dalam hati manusia, yang meyakini Allah maha esa maha kuasa". ala, waktu darjah 6 dulu kita 30 orang satu kelas bertenggek atas pentas dewan sekulah buat persembahan nyanyi lagu ni sambil ketawa malu-malu. Ingat kan? haaa Apa kaitan dengan tajuk? semestinyalah pasal iman, bukan tsunami ya. Cerita tentang tsunami yang berlaku baru-baru ni, rasanya semua pun dah tau. Gempar hingar seantero dunia! mengalahkan gosip Siti Nurhaliza pakai tudung salji macam burung tu!

Saya terror matematik! Ada juga buat kira-kira berapa banyak blog, website etc bercerita isu ni. Kurang lebih 80 orang setengah yang duk canang perihal tsunami ni. Buka blog abang Isnap ada gambar tsunami. Buka blog kak Zaiton cerita tsunami. Blog adik Dolah pon tsunami. Blog Wak AG pon tsunami. Senang cerita, banyak! memang banyak. apa-apa pun segala yang berlaku itu sudah ditakdir dan ditentukan. Ambil ia sebagai iktibar juga mungkin pengajaran untuk umat islam berfikir tentangnya. berdoalah, supaya negara kita dijauhi segala benjana.
maka masing-masing Kami (Allah) binasakan dengan sebab dosanya, iaitu di antaranya ada yang kami hantarkan angin ribut, menghujaninya dengan batu dan ada yang dibinasakan dengan letusan suara yang menggempakan bumi dan ada yang kami timbuskan dia di tanah dan ada pula yang kami tenggelamkan di laut. Dan (ingatlah) Allah tidak sekali-kali menganiaya mereka, akan tetapi merekalah yang menganiaya diri sendiri (Ankabut: 40)

Sepanjang berblog bermacam2 ragam blog dah ketemu. Setiap hari pasti saja ada update terbaru jiran-jiran sebelah pondok. Bagus sebenarnya. Kekadang yang dibaca itu adalah ilmu. Dapat juga input berguna setiap hari. Satu hari, satu ilmu! boleh gitu? Tapi jangan dilupa, akal fikiran yang diperoleh itu semua DIA kurniakan. Hari-hari mengupdate blog bermakna hari-hari juga Dia anugerahkan kita buah fikiran. idea yang keluar daripada kepala lutut otak kita itu semua adalah rezeki. Jadi seharusnya tidak kita kufurkan nikmat berakal yang dikurniakan itu.

Kekadang ada terfikir betapa bertuahnya seseorang yang setiap harinya digunakan untuk menyebar input-input baru ke dalam blog untuk berkongsi manfaat kepada pembaca, disamping keimanan dan ketaqwaan semakin menebal kepada-Nya (jangan hengat madah ini poyo ya). Kerana ia boleh jadi hakikat. Dan itulah sebenarnya merupakan nawaitu hakiki dan tertinggi bagi ummah-ummah yang menulis kerana agama juga untuk meraih redha Allah. Bukan menulis sekadar saja-saja! Bagi dirinya, semakin banyak buah fikiran disumbang semakin mahukan peningkatan keimanan (ewahh, macam sama dengan hipotesis subjek sains darjah tiga empat dan lima)
Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan orang-orang yang berhijrah serta berjuang pada jalan Allah (untuk menegakkan agama Islam), mereka itulah orang-orang yang mengharapkan rahmat Allah dan ingatlah, Allah itu maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (Al- Baqarah: 218)

Ceramah panjang-panjang, bukan korang nak baca kan? awas ya! Tapi kata-kata yang sedikit kat atas ni sekurang-kurangnya peganglah satu dua. Semoga ada manfaatnya. Jangan update blog hari-hari, tapi soal iman tolak kat tepi. Kental siang malam update entri, tapi tak nak pulak duduk mengaji. Sejam sekali MENGEMIS iklan nuffnang di blog orang, tapi tak pulak ingat ke sembahyang!

Nota kaki: Muhasabah untuk diri sendiri juga ok! sekian, salam sayyid al-ayyam...

sumber#

No comments:

There was an error in this gadget
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...