Ilmu dan Amal

“Hai Rasul, sampaikanlah apa yang di turunkan kepadamu dari Tuhanmu. Dan jika  tidak kamu kerjakan (apa yang diperintahkan itu, berarti) kamu tidak  menyampaikan amanat-Nya. 
Allah memelihara kamu dari (gangguan) manusia.  Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang kafir”.  QS.Al-Maaidah [5] : 67
Sabda Baginda Rasulullah SAW, "Sampaikanlah dariku,  walaupun hanya satu ayat."
Petikan Minda :
Miskin harta tidak mengapa,
tapi jangan miskin idea dan jiwa.
Miskin idea buntu di dalam kehidupan.

Miskin jiwa mudah kecewa dan derita

akhirnya putus asa yang sangat berdosa.

ASSALLAMUALAIKUM W.B.T

Sunday, November 14, 2010

JANJI-JANJI ALLAH DALAM AL-QUR'AN


Maha Suci Allah,Mesjid-mesjid terpelihara dan terselamat daripada kesan bom atom,gempabumi dan juga tsunami.

Allah telah berjanji akan memelihara akan kesucian dan keagungan Islam termasuk Mesjid-mesjid yang di imarahkan dengan aktiviti-aktiviti keagamaan.

Sesungguhnya kebenaran akan janji-janji Allah itu banyak tertera di dalam ayat-ayat Al-Quran.Ini adalah sebahagian sahaja dan sesungguhnya seluruh Al-Quran itu adalah merupakan Janji-janji Allah dan amaran Allah jika tidak mengendahkanNya.

Allah Maha Besar,oleh itu dalam sehari sekurang-kurangnya sebagai insan yang lemah hendaklah membaca sepotong ayat daripada Al -Quran,hafal,memahami dan mengamalkan apa yang terkandung didalam ayat-auat tersebut.

Semoga kita akan menjadi insan yang yang lebih baik hari ini daripada semalam.

JANJI ALLAH DALAM AL-QUR'AN
==¤==¤==¤==¤==
1.SUNGGUH BERUNTUNG ORANG2 YG BERTAQWA
"Kitab Al-Qur'an ini tidak ada keraguan padanya, petunjuk bagi mereka yg bertaqwa, yaitu mereka yg beriman kepada yg ghaib, yg mendirikan shalat, dan menafkahkan sebagian rezki yg Kami anugrahkan kepada mereka, dan mereka yg beriman kepada Kitab2 Al-qur'an yg telah diturunkan kepadamu dan kitab2 yg telah diturunkan sebelummu, serta mereka yakin akan adanya kehidupan akhirat. Mereka itulah yg tetap mendapat petunjuk dari Tuhannya, dan merekalah orang yg beruntung."
Al-Baqarah 2-5
2. JANJI ALLAH PADA MEREKA YG BERIMAN
"Dan sampaikanlah berita gembira kepada mereka yg beriman dan berbuat baik, bahwa bagi mereka disediakan syurga2 yg mengalir sungai2 didalamnya. Setiap mereka diberi rezki buah2an dalam syurga2 itu. Mereka mengatakan; "Inilah yg pernah diberikan kpd kami dahulu" Mereka diberi buah2an yg serupa dan utk mereka didalamnya ada istri2 yg suci dan mereka kekal didalamny."
Al-Baqarah : 25
3.BALASAN TERHADAP ORANG2 YG BERBUAT BAIK
"Dan ingatlah ketika Kami berfirman,"Masuklah kamu kenegri ini yaitu Baitul Maqdis dan makanlah dari hasil buminya yg kamu sukai dgn bersenang senang dan masukilah pintu gerbangnya sambil besujud atau merendahkan diri dan katakanlah "Bebaskanlah kami dari dosa", tentu Kami akan menambah pemberian kepada orang2 yg berbuat baik"
Al-Baqarah : 58
4.PAHALA ORANG YG BERIMAN
"Sesungguhnya orang2 beriman, orang yahudi, org2 nasrani dan orang2 Shabi-in, barang siapa yg beriman kepada Allah, hari kemudian dan beramal shaleh, mereka akan menerima pahala disisi Tuhan mereka, tidak ada ketakutan bagi mereka dan tidak pula mereka berduka cita".
Al-Baqarah : 62
5.BALASAN SYURGA BAGI YG BERIMAN DAN BERAMAL SHALEH
"Dan orang2 yg beriman dan beramal shaleh, mereka itu penghuni syurga, mereka kekal didalamnya"
Al-Baqarah : 82
6.JANJI ALLAH PADA MEREKA YG BERIMAN DAN BERTAQWA
"Sesungguhnya kalau mereka beriman dan bertaqwa, niscaya mereka akan mendapat pahala, dan sesungguhnya pahala dari sisi Allah adalah lebih baik, kalau mereka mengetahui"
Al-Baqarah : 100
7.PAHALA PADA SISI ALLAH
"Dan dirikanlah shalat dan tunaikanlah zakat. Dan apa2 yg kamu usahakan dari kebaikan bagimu, tentu kamu akan mendapat pahalanya pada sisi Allah. Sesungguhnya Allah Maha Melihat apa2 yg kamu kerjakan"
Al-Baqarah : 110
8. TAKKAN BERSEDIH HATI ORANG YG MENYERAHKAN DIRI KEPADA ALLAH
"Tidak demikian, bahkan siapa yg menyerahkan diri kepada Allah, sedang ia berbuat kebajikan, maka baginya pahala pada sìsi Allah Tuhannya, dan tidak ada kekhawatiran terhadap mereka dan tidak pula mdreka bersedih hati."
Al-Baqorah : 112
9.YG TAKUT PADA ALLAH AKAN DISEMPURNAKAN NIKMATNYA
"Dan dari mana saja engkau keluar, maka hadapkanlah wajahmu kearah Masjidil Haram. Dan dimana saja kamu sekalian berada, maka palingkanlah wajahmu kearahnya, agar tidak ada hujjah bg manusia atas kamu, kecuali orang2 yg zalim diantara mereka. Maka janganlah kamu takut kpd mereka dan takutlah kepada-Ku. Dan agar Ku sempurnakan mikmat-Ku atasmu, dan supaya kamu mendapat petunjuk"
Al-Baqorah : 150
10. INGATLAH ALLAH, MAKA ALLAH PUN INGAT PADAMU
"Karena itu, ingatlah Aku, nìscaya Aku ingat pula pada kamu dan berswukurlah kepada-Ku dan jgnlah kamu mengingkari nikmat-Ku"
QS Al-Baqorah : 152
11. ALLAH BESERTA ORANG2 YG SABAR
"Hai sekalian orang2 yg beriman, mintalah pertolongan kpd Allah dgn sabar dan shalat. Sestngguhnya Allah beserta orang2 yg sabar"
QS. Al-Baqorah : 153
12. JANJI ALLAH : AKU MENERIMA TAUBATNYA
"Kecuali orang2 yg telah taubat, berbuat kebaikan dan menerangkan apa2 yg mereka sembunyikan, maka mereka mereka itulah yg Aku terima taubatnya dan Akulah yg Maha Penerima taubat lg Maha Penyayang"
QS. Al-Baqorah : 160
13.ALLAH BESERTA ORANG2 YG BERTAQWA
"Bulan haram dihadapi dgn bulan haram, dan pada sesuatu yg dihormati, berlaku hukum qishash. Maka barangsiapa yg menyerang kamu, maka seranglah mereka sebagaimana mereka menyerang kamu. Dan bertaqwalah kepada Allah dan ketahuilah sesungguhnya Allah beserta orang2 bertaqwa."
Al-Baqorah : 194
14. KEUTAMAAN MEMBERI PINJAMAN PADA ALLAH
"Barangsiapa yg meminjamkan kepada Allah dgn pinjaman yg baik, maka Dia melipat gandakan pembayaran itu bg nya dgn lipat ganda yg byk. Dan Allah menyempitkan dan melapangkan rezeki, dan kepada-Nyalah kamu akan dikembalikan"
Al-Baqorarah : 245
15.PAHALA MENAFKAHKAN HARTANYA DIJALAN ALLAH
"Perumpamaan orang2 yg menafkahkan hartanya pada jalan Allah, adalah seumpana sebuah biji yg menumbuhkan tujuh tangkai, pada tiap2 tangkai itu berisi seratus biji. Dan Allah melipat gandakan bg siapa yg dikehendaki-Nya, dan Allah Maha Luas karunia-Nya lg Maha Mengetahui."
Al-Baqorah : 261.

16. YG MENDAPAT PAHALA, TIDAK MERASA KHAWATIR DAN TIDAK BERSEDIH
"Orang2 yg menafkahkan hartanya di jalan Allah, jemudian tidak diiringi apa yg dinafkahkan itu dgn menyebut-nyebut pemberian dan yg menyakitkan hati ; mereka diberi pahala disisi Tuhan mereka. Dan tidak ada ketakutan atas mereka dan tidak mereka berduka."
Al-Baqorah : 262
17. JANJI ALLAH PADA ORANG YG SUKA BERKATA BAIK DAN MEMBERI MAAF
"Perkataan yg baik dan pemberian maaf, lbh baik daripada sedekah yg di iringi oleh sesuatu yg menyakitkan. Dan Allah Maha Kaya lg Maha Penyantun."
Al-Baqorah :263
18. PERUMPAMAAN BALASAN BG MEREKA YG MEMBELANJAKAN HARTANYA KARENA MENCARI RIDHA ALLAH
"Dan perumpamaan org2 yg menafkahkan hartanya karena mengharapkan keridhaan Allah dan untuk menetapkan keimanan didalam hatinya, adalah spt sebidang kebun terletak pada dataran tinggi, ditimpa hujan lebat, maka kebun itu menghasilkan buahnya dua kali lipat. Maka jika hujan lebat tidak menyiraminya, maka disiram hujan gerimis. Dan Allah Maha Melihat apa yg kamu perbuat."
Al-Baqorah : 271


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...